Utstillingsåpning Anna Sigmond Gudmundsdottir
Den vanvittige muskel
13. apr. kl.14
Velkommen til utstillingsåpning av Den vanvittige muskel av Anna Sigmond Gudmundsdottir lørdag 13. april kl. 14 - gratis og åpent for alle.
Vi er glade for å invitere til utstillingen Den vanvittige muskel hvor Anna Sigmond Gudmundsdottir har tatt over utstillingssalene. Sigmond Gudmundsdottir har en sentral plass på Norges samtidskunstscene og maleriene hennes har vært vist ved flere viktige kunstinstitusjoner både nasjonalt og internasjonalt.
Sigmond Gudmundsdottirs malerier representer en fysisk, men også en indre kontemplativ opplevelse. Utgangspunktet for motivene er erfarte minner og opplevelser, der en utsikt, en hendelse eller et sted blir til innsikt og en del av en abstrakt hukommelse.
“Jeg vet ikke hvilken dårskap som har besatt mine kamerater i dag, men den er så stor at jeg tvinges til å tro at en eller annen fortryllelse har berøvet dem fornuften, og det verste er at de prøver å få meg til å miste min og deres til å miste deres også. De vil ha meg til å tro at jeg ikke er i et teater, at dette er byen Lyon, at det er et vertshus der borte og at der er det en scene hvor aktørene som ikke er oss selv, men som likevel er oss, fremfører et hyrdespill."
Georges de Scudéry, Comédie des comédiens (1635)
Utstillingen består av malerier der flere av dem er portretter, eller portretter som spiller at de er portretter? Eller er det betrakteren som er portrettert?
I Comédie des comédiens spiller skuespillerne at de er skuespillere, samtidig som de er betraktere. De spiller interiøret de befinner seg i, blir en del av scenen de står på og landskapet som omgir dem. De skaper en forvirring rundt hva de er, hvem og hvor de er. For de er både betrakteren, gjenstandene, rommet og aktøren i en og samme rolle.