Oppstandelser
16.jan.–28.feb. 2016
Katharina Barbosa, Marie Buskov, Yamile Calderon, Behzad Farazollahi, Lotte Konow Lund & Hedda Leivestad, Janne Maria Lysen, Jumana Manna, Raisa Porsanger, Ulla Schildt, og Hans Petter Blad Kurator: Hans Petter Blad
Oppstandelser viser femten verk av til sammen elleve kunstnere, der begrepet «oppstandelse» diskuteres ut fra politiske, estetiske og religiøse ståsteder. Utstillingen er en oppfølger til utstillingen Forsvinninger, som ble vist i Kristiansand Kunsthall i 2013. En utstilling Fedrelandsvennen kunstkritiker omtalte med overskriften «Når alt sitter som det skal».
Eutykus er den siste personen som gjenoppstår fra de døde i Bibelen. Mens Paulus taler sitter unge Eutykys og lytter i vinduskarmen. Eutykus sovner og faller ned fra vinduet. De finner ham død utenfor huset, og Paulus omfavner ham og vekker ham til live. Paulus’ posisjon er på mange måter kunstnerens, og det er både den kompliserte kunstnerrollen og kunstens mulighet til overskridelse vi ønsker å utforske. Derfor er det logisk at Domkirken integreres i et av verkene, og Kunsthallens rom på den måten oppløses og utvides. Oppstandelser springer ut fra et ønske om å lage en utstilling som åpner for at publikum tar seg tid når de først har beveget seg inn i Kunsthallen. En utstilling som er vennlig, imøtekommende og åpen og som inkluderer publikum i dialogen, ikke bare gjennom en serie med distinkte verk, men ved å sette disse sammen på en måte som både er ikoniske og tankevekkende, og som aktiviserer publikums hukommelse. Slik kan man som besøkende ta med seg noe fra verket. Det siste ledd i «oppstandelsesstrategien”, blir dermed hvordan kunstverket i beste fall blir levende, på nytt, etter at man har forlatt Kunsthallen.
Kurator Hans Petter Blad er først og fremst forfatter av romaner, dikt, dramatikk og film, men har også undervist både på Forfatterstudiet i Bø og KHIO/Kunstkademiet, i Oslo, hvilket kanskje er med på å gi utstillingen en litterær, eller narrativ grunntone. Han samarbeider også med Janne Maria Lysen og Raisa Porsanger om verket Juliet Appears Above at a Window i denne utstillingen. Katharina Barbosa er av belgisk-colombiansk opprinnelse. Hennes arbeider har ofte en politisk grunntone og utføres gjerne i forlengelse av frivillig arbeid, hva denne utstillingen angår, med kvinner fra Bredtvidt fengsel. Barbosa har knyttet et teppe, en hommage til Ad Reinhardt, sammen med kvinnelige innsatte.
Marie Buskov er utdannet ved KHIO/Kunstkademiet i Oslo og Kunstakademiet i København, og arbeider gjerne med fotografier av arkitektur som utgangspunkt for abstrakte skulpturer, hvis kamerabaserte opprinnelse usynliggjøres, og den arkitektoniske formen får en fullkomment ny verdi. Yamile Calderon er colombiansk, med en mastergrad fra KHIB/Kunstakademiet i Bergen. Hun arbeider med film og fotografi, ofte i skjæringspunktet mellom en selvbiografisk og en politisk, undersøkende praksis. Behzad Farazollahi er en markant skikkelse innenfor det som kanskje kan kalles «dekonstruksjonen av skandinavisk fotografi» både gjennom egen kunstnerisk praksis, etableringen av MELK og boken New Scandinavian Photography (Black Dog Publishing).
Lotte Konow Lund er blant våre mest anerkjente kunstnere, både som videokunstner og tegner, Hun står også bak en rekke offentlige utsmykninger. I et essay i Klassekampen i 2014 argumenterte hun for viktigheten av at kunstnerne tok språket tilbake fra kritikere, kuratorer og teoretikere. Verket som vises i kunsthallen, titulert Mussolinis balkong, er utført i samarbeid med arkitekt Hedda Leivestad; de har gjort verk sammen ved flere anledninger.
Janne Maria Lysen er utdannet fra KHIO/Kunstkademiet i Oslo. Hun leker med hverdagen sin mystikk, og stiller spørsmål ved vaner som hører hverdagen til. Idene hennes utformer seg ofte i installasjoner og skulpturer gjennom blandede medium, der hovedparten gjerne er bygd opp av til-overs-materialer.
Jumana Manna er en amerikanskfødt palestinsk kunster, bosatt i Berlin, utdannet i Jerusalem, Oslo og Los Angeles. Hun arbeider hovedsakelig med film og skulptur. Kropp, nasjonalisme, historie, kommunitet, og menneskelige fellesskap er stikkord for kunstnerskapet.
Raisa Porsanger har sin utdannelse fra KHIO/Kunstkademiet i Oslo. Hun jobber med installasjon, maleri og fotografi. Hun har i flere år samlet på håndskrevne papirlapper som folk har mistet. Hun undersøker det hverdagslige og det formale i huskelappen som kommunikasjonsmedium. Hun er også opptatt av samisk kultur og identitet i det moderne samfunnet.
Ulla Schildt er født i Finland og utdannet i Helsinki og Dublin. Hun arbeider hovedsakelig med fotografi, gjerne med en antropologisk, kanskje arkivarisk tilnærming, ofte med spørsmål omkring hvordan mennesket forholder seg til naturen, gjennom museer og zoologiske hager.