Art Is Not an Intellectual Way of Thinking
28.juni–24.aug. 2014

Kunstnere: Jay DeFeo, Jess Collins, Arthur Richer, Michael Bowen, Arthur Monroe, Keith Sanzenbach, og flere.
Kuratorer: Mette-Line Pedersen og Cecilie Nissen
På 70-tallet fant en helt spesiell kunstsamling veien fra San Francisco til Kristiansand. Det skjedde da legen og samleren Reidar Wennesland donerte sin «beat-samling» til Kristiansand kateralskole (1971) og Høyskolen i Agder (1978). Wennesland var fra Kristiansand, men levde mesteparten av sitt liv i San Francisco. Han var en av svært få i sin samtid som så noen verdi i San Francisco-miljøets billedkunst. Samlingen inneholder verker av både kjente, og av ukjente kunstnere, og er antagelig den største i sitt slag utenfor USA. Kristiansand Kunsthall har nå gleden av, gjennom et samarbeid med Universitetet i Agder, å vise samlingens papirbaserte arbeider som tegninger og collager til publikum. Mye av dette materialet har aldri tidligere blitt vist og er derfor enestående både i internasjonal og nasjonal sammenheng. Det vil i tillegg også bli vist plakater og filmmateriale, blant annet et nylaget intervju med kunstneren Arthur Monroe. Tittelen på utstillingen referer til et intervju Mette-Line Pedersen gjorde med Fletcher Benton i hans studio i San Francisco 19. februar 2014. Majoriteten av kunstnerne representert i utstillingen, ble aldri innlemmet i noen sentrale amerikanske samlinger. Tvert om forble de alternative og uavhengige. De forkastet tradisjonelle gallerier, og viste heller bildene sine på såkalte Metart Galleries, som var kooperativer organisert etter non-profitt-systemer. Det var den kunsteriske prosessen og friheten som var drivkraften i deres kunstnerskap – ikke at arbeidene skulle ende opp som investeringsobjekter. Beatmiljøet var sterkt preget av troen på å skape et nytt moderne formspråk for en ny tid.
I 2014 feirer vi grunnlovsjubileet i Norge. Begrepet ytringsfrihet gjør dermed at denne samlingen aktualiseres på nytt. Den inviterer til refleksjon og handling rundt kunstnerens rolle og kunstens funksjon i samfunnet. Beatmiljøet reflekterte en antimaterialistisk og frihetssøkende tidsånd. Kunstnerne stilte kritiske spørsmål til verdiene i det amerikanske etterkrigssamfunnet; På den ene siden det økende materialistiske samfunnet, og på den andre siden mccarthyismen, politisk og seksuell sensur, frykt for atomkrig og den kalde krigen. I dag gjør likestilling, kulturelt mangfold og nye medier at den offentlige debatten har blitt mer åpen enn hva den var i etterkrigstidens USA. Det er samtidig tankevekkende at billedkunst fra denne subkulturen i San Francisco har endt opp blant skoleelever og studenter i en liten by i bibelbeltet i Norge. Med utstillingen følger to publikasjoner. Den første belyser samlingen og inneholder et stort antall billedmateriale, som kan anvendes innen videre akademisk forskning. Den andre vil bli utgitt ved utstillingens slutt og er en litterær respons hvor ulike samtidsforfattere har blitt invitert til å skrive i relasjon til utstillingen og beatbegrepet. Dette er et ledd i Kristiansand Kunsthalls strategi om å satse på publikasjoner knyttet opp mot utstillingene og å undersøke grenseoppganger til andre kunstarter, slik som litteraturen.