Det forjettede land
Jo Ravn Abusland, Bodil Furu, Leonard Rickhard & Tokyo Twins
1.feb.–22.mars 2020

Jo
Ravn Abusland
Bodil Furu
Leonard Rickhard
Tokyo Twins (Anne
Ødegård og Simon Daniel Tegnander Wenzel)
Kuratert av Cecilie
Nissen og Pernille Skar Nordby
I
2020 handler programmet i Kristiansand Kunsthall om det lokale. De
mye omtalte kommune- og fylkessammenslåingene trådte i kraft over
hele landet ved årsskiftet, og lokalt er Kristiansand brått blitt
større, mens Søgne og Songdalen kommuner – folks hjemsteder –
etter hvert vil forsvinne fra kartet. Det heter ikke lenger Aust
eller Vest før Agder. Krefter er slått sammen. Sinn er i kok.
Utstillingen
”Det forjettede land” er en del av en større undersøkelse
knyttet til sted og identitet. Sted handler om hvem man er, og om
menneskets grunnleggende behov for tilhørighet. Et sted vil utvikle
og forandre seg fra en generasjon til en annen. Hvilke fortellinger
fra fortiden kan vi lene oss på, hvilke historier vil komme til?
Kanskje er denne for noen opprivende sammenslåingen en samlende
erfaring om noen år: én litt tydeligere årring i mengden av alt
dette stedet er.
Utstillingen
reflekterer rundt og portretterer et område vi kjenner, men ikke har
rukket å føle oss helt hjemme i ennå. Noen av kunstnerne har
brukt hele sin karriere på å undersøke dette stedet de selv er fra
og som nå er i endring, mens andre har kommet utenfra for å titte
inn.
Hva
skjer når en begynner å grave i slektstreet? Er man innskrevet i
genealogi på godt og vondt, eller er man fri til å skape sin egen
historie?
Annerledeshet og
identitet har vært en rød tråd i Jo
Ravn Abuslands
arbeider, og nå er det kunstnerens eget slektstre som er sporet opp.
Familielinjen er motsetningsfull, det finnes mange prester, men også
en og annen prestedreper, og én har blitt ofret til Odin for å få
bedre vind i seilene. Alt er som et eventyr når linja går så langt
tilbake at man kommer over til mytologiske skikkelser. For Abusland
er furua et bilde på denne særlige landsdelen; et krokete litt
værbitt tre, ofte med form som et forvokst bonsaitre, formet av
omgivelsene. Nye Kristiansand skal fortsette å ha furu i byvåpenet.
Relikvier finnes fortsatt av byfurua som måtte felles i 1880, mens
en av dets etterkommere nå står anonymt mellom kunsthallen og
domkirken, og trenger en oppliving for å bli et levende kulturminne.
Et tre for kommende slekter.
I Bodil
Furus filmer
undersøker og blottstiller hun lokale konsekvenser av store
samfunnsendringer, ofte sett fra enkeltmenneskers perspektiv. Filmene
blir tidsbilder der steder, liv og landskap dokumenteres før, under
eller etter endringene har funnet sted. Filmene forteller implisitt
om hvordan ideologiske ideer og påfølgende politiske avgjørelser
manifesterer seg i praksis. ”Skilter Ned” omhandler
regionreformen som er en av de mest omfattende strukturelle
endringene i norsk offentlig forvaltning i nyere tid. Furu har lett
etter det konkrete i den i utgangspunktet abstrakte og byråkratiske
øvelsen en kommunesammenslåing er. I romjulen 2019 jaktet hun
gjennom hele nye Kristiansand kommune etter kommuneskilt langs
veiene, et av få visuelle uttrykk for det som snart skulle skje. Til
bildene fra disse desember-øde landskapene hører vi lovnader fra
regjeringens reform; sangen om at alles stemmer fremdeles skal høres,
selv om avgjørelsene nå tas av politikere som ikke lenger er like
lokale.
Duoen
Tokyo Twins består
av Simon Daniel Tegnander Wenzel og Anne Ødegård. I kunsthallen
presenterer de en slags undersøkelse av forholdet mellom identitet
og landskap. Med stor lekenhet og gjennom et vell av uttrykksmåter,
for eksempel broderi, treskjæring og eurodance, leter de etter
brukbar kunnskap i det vi har arvet. Taus, ikke-institusjonalisert,
iboende og immateriell viten finnes i ornamentikk, hekseplanter, frø
og utdøende tradisjonshåndverk, verktøy og redskaper; det som bare
er synlig om man vet hva man er ute etter. Et arvestykke er ikke bare
overføring av land og eiendeler til de neste generasjoner, det kan
også være overføring av et håndverk, en kunnskap som setter seg i
hendene, noe man aldri kan lese seg frem til. Tokyo Twins har skapt
et lite univers som er like fundert i oppveksten i indre Agder som i
behovet for å flykte, drømme og reise vekk fra den. Resultatet vi
presenteres for er et post-ironisk og logisk sammensurium av fart,
lyd, fantasi, slekt, framtid og historie.
Leonard
Rickhard har en
stor og betydelig tegneproduksjon som de senere årene er vist mer og
mer i utstillingssammenheng. I utstillingen ser vi to hundre ulike
tegninger, alle tegnet på horisontal A4 blokk med tusj, blyant og
fargeblyanter. For Rickhard, som hovedsakelig regner seg som maler,
er tegningene en måte å lete på, og etter et langt kunstnerskap er
resultatet et visuelt arkiv over hverdagens Agder, resultatet av
endeløse bilturer innover i landet. Rickhard har etterhvert arbeidet
fram en motivkrets med visse grunnformer. Vi ser furumoen,
bjørkeskogen, brakken, dørgløttet, modellbyggeren, landmåleren,
rustne maskiner og talløse studier av forskjellige typer hus.
Landskapet er et ornament i seg selv, og motivene varieres i en
sørlandsklisjé med vrangsiden ut. Her er ingen solfylte svaberg,
men arbeidsbrakker og lagerbygg som vitner om skogbruk, kraftverk og
militærleirer langt forbi sin glanstid. Nåtiden i Rickhards
tegninger er ikke bare et positivt mulighetsrom, men et sted der det
som har vært rekonstrueres, like fragmentert som fortiden gjerne
fremstår når man tenker tilbake.
PODCAST
Ønsker du å vite mer om utstillingen? Lytt til Kristiansand Kunsthall Podcast episode #7 nedenfor!
I denne episoden av Kristiansand Kunsthall Podcast kan du høre forfatter Mirjam Kristensen i samtale med kuratorene Pernille Skar Nordby og Cecilie Nissen (Daglig og kunstnerisk leder i Kristiansand Kunsthall)
Mirjam, Cecilie og Pernille om utstillingen "Det forjettede land" som vises i Kristiansand Kunsthall frem til 22.mars 2020. Vi får i tillegg høre litt om det større prosjektet, eller "tankerekken", som finner sted i Kristiansand Kunsthall våren 2020, nemlig "Lokale omkalfatringer".
Jo Ravn Abusland (f. 1976) er født, oppvokst og bor i Kristiansand, og utdannet fra Kunstakademiet i Bergen og Kunsthochschule Berlin-Weissensee. Abusland benytter et bredt spenn av ulike materialer og teknikker i sine prosjekter, men planter i ulike former er nær sagt alltid en del av arbeidene.
Bodil Furu (f. 1976) er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo (KHIO), og bor og arbeider i Oslo. I sine filmer arbeider hun med tema knyttet til landskap, territorier og naturressurser. Filmene er vist bredt internasjonalt i solo- og gruppeutstillinger samt på biennaler og filmfestivaler.
Tokyo Twins består av Simon Daniel Tegnander Wenzel (f. 1988), masterstudent ved Kunstakademiet i Oslo (KHIO) og Anne Ødegård (f. 1990), utdannet fra Kunstakademiet i Tromsø. Tokyo Twins bor og arbeider i Oslo.
Leonard Rickhard (f. 1945) er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo. Rickhard bor og arbeider i Arendal, og har en lang rekke separatutstillinger i inn- og utland bak seg, senest ved ARoS i Århus i 2016 og Kunstnerforbundet i 2018. Leonard Rickhard er representert i alle sentrale private og offentlige kunstsamlinger i Norge.
OM PROSJEKTET LOKALE OMKALFATRINGER
Det forjettede land er en del av prosjektet Lokale omkalfatringer – en satsing som består av tre utstillinger, en kommuneforfatter, en debattarena og et nomadisk initiativ i nye Kristiansand kommune. Prosjektet er igangsatt som følge av regionreformen og kommune- og fylkessammenslåingene som ble gjennomført 1. januar 2020.
Debattarenaen Amfibium er utformet av billedkunstner Jan Freuchen og arkitekt Jonas Høgli Major og bygget av møbelsnekker Erik Faber. Den tar form av en installasjon inne i kunsthallen, formet etter Agders kystlinje. Gjennom hele 2020 vil arenaen huse arrangementer, intervensjoner, debatter og diskusjoner.
Eivind Hofstad Evjemo er invitert til prosjektet som kommuneforfatter. Gjennom hele sammenslåingsåret og gjennom en serie tekster vil han besøke regionen for å observere og registrere hvordan den nye kommunen vokser fram.
Ute i den nye kommunen vil ulike arrangementer finne sted under paraplyen Nye Kristiansand Kunsthall. Dette skjer i samarbeid med Kristiansand kommune v/Kulturbyrået Mesén.
Jan Freuchen (f. 1979) er billedkunstner som jobber med skulptur, collage, publikasjoner og kuratoriske prosjekter. I 2006 grunnla han kunstnerbokforlaget Lord Jim Publishing, som han nå driver fra hjembyen, Kristiansand.
Jonas Høgli Major (f. 1983) er arkitekt bosatt i Arendal. Blant hans siste prosjekter er: OSV. (med Jan Freuchen og Sigurd Tenningen) som er en del av Oslobiennalen (2019 -), en serie med installasjoner til utstillingen "Game of Life IV" ved Kristiansand Kunsthall (2019) og arkitekturen til Bomuldsfabriken Kunsthalls prosjekt «Kulturarena Torbjørnsbu Gruver» (2018).
Eivind Hofstad Evjemo (f. 1983) kommer fra Levanger, men bor i Oslo. For debutromanen Vekk meg hvis jeg sovner (2009) mottok han Tarjei Vesaas' debutantpris. Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet (2012) er et portrett av en norsk gjennomsnittskommune. Blant hans siste prosjekter er Det felles eide – forfattere om offentlig kunst i Oslo (2018).
UTSTILLINGER I SERIEN LOKALE OMKALFATRINGER
Det forjettede land
1. februar - 22. mars 2020
Jo Ravn Abusland, Bodil Furu, Leonard Rickhard, Tokyo Twins (Anne Ødegård og Simon Daniel Tegnander Wenzel)
Retten og vrangen 4. april – 31. mai 2020
Ingrid Lønningdal, Siri Hjorth og Sebastian Makonnen Kjølaas, Pia Eikaas og Thomas Bo Østergaard
Det var på grunn av solen (arbeidstittel) 19. juni – 6. september
Apichaya Wanthiang
Lokale omkalfatringer er kuratert av Cecilie Nissen og Pernille Skar Nordby