Forbrytelsen i maleriet
Geir Yttervik
10.juni–13.aug. 2023

Vi er glade for å presentere en omfattende utstilling av Geir Ytterviks malerier denne sommeren. Utstillingen har tittelen Forbrytelsen i maleriet og viser et årelangt kunstnerskap med både eldre og nye arbeider.
Flere av motivene i maleriene til Yttervik er av tilsynelatende trivielle situasjoner. Vanlige personer er avbildet på vanlige steder, og bildene har et utsnitt som gir effekten av at vi som ser på er med i billedrommet. Men samtidig som bildene oppleves som tilfeldige snapshots er stemningen komprimert. Hva som egentlig skjer i bildene er uavklart, virkeligheten krakelerer og det siver en underliggende uhygge ut av dem. Andre malerier er mer repotasjepreget. I disse er det tydelig at noe har skjedd, en ulykke eller noe tragisk, men også her får vi bare et uforklarlig utsnitt av hendelsen. Personene i bildene er ryggvendte og passive, de interagerer sjeldent med verken hverandre eller situasjonen i bildet. Yttervik iscenesetter bildefortellinger med effekter som trigger empati, men som betraktere står vi ofte tafatte foran lerretet uten å forstå hva som skjer, vi føler det bare.
Yttervik bygger opp motivene som collager, med elementer fra både popkultur, dagspressen og kunsthistorien. Han henter karakterer eller scener fra nyhetsrepotasjer, filmer eller litteratur, og setter disse sammen med egne fotografier. Metoden beskriver han som en personlig prosessering. Kunstnerskapet er preget av en historie hvor broren døde i en bilulykke som tenåring, og de tragiske følgene dette fikk for familien og han selv som ung voksen. Han jobber bevisst med en bearbeiding av dette traumet gjennom bildene sine, og forteller at skrekken fra fortiden enda driver han.
Forbrytelsen i maleriet rommer også flere nye arbeider av Yttervik, hvor vi skimter en utvikling av denne personlige prosesseringen. Forfatter Hans Petter Blad er medkurator for utstillingen og har skrevet utstillingsessayet Forbrytelsen i maleriet. Om Geir Ytterviks bilder. Han beskriver de nye bildene slik:
Skjønt, de siste årene har maleriene skiftet karakter. Krisen, katastrofen eller ulykken har blitt erstattet av noe langt mindre håndgripelig. Hva som skremmer personene på bildet, og tvinger dem til handling eller flukt (ut av bildet) er mer åpent, og derved kanskje også mer skremmende, og tettere på spesielt unge menneskers følelse av undergang og dystopi. Personene på lerretet synes å være dømt til å eksistere uten et element av «ytre» dramatisk handling, eller fornemmelsen av at katastrofen allerede har skjedd. Denne reduksjonen i omkrets er påtakelig. Ulykken eller forbrytelsen synes erstattet med noe, like dramatisk, men nå internalisert. Figurene som faller og hjelpes opp vil helst komme seg unna, de som med ryggen til beveger seg vekk, alle synes å være under innflytelse av «en indre stemme», og kan lede tankene i retning av skrekkfilmer fra Den kalde krigen. De ønsker seg vekk, både fra oss, fortiden og det de har vært utsatt for.
Fra teksten Forbrytelsen i maleriet. Om Geir Ytterviks bilder (2023)
Essayet gis ut i katalog-form ila. utstillingsperioden. Hele teksten kan leses allerede nå i fysisk form i Kunsthallen eller her.
Geir Yttervik har undervist flere generasjoner kunstnere ved Einar Granum kunstskole, og han understreker prosessen og håndverket i sitt arbeide. Med en sterk forankring i det tradisjonelle maleriet er bildene hans først farge og form, og så figurer og fortelling. Han bygger opp figurene i bildene fra abstrakte fargeflater og malingsstrøk. Yttervik er en kunstner som ofte omtales som malernes maler.
Geir Yttervik er født i 1955 og bor og arbeider på Lunner. Han er utdannet ved Statens håndtverk og kunstindustriskole (avdeling for grafisk design) 1975-78 og Statens Kunstakademi (maleriavdelingen) 1978 – 1982 og 1985. Yttervik har hatt soloutstillinger på blant annet Kunstnerforbundet (2013 og 2002), Galleri K (1996), Tegneforbundet (1993), Galleri Hornsgatan, Stockholm (2022), Säffle Kunstforening, Sverige (2020) og Open studio Cité International des Arts, Paris (2018). I tillegg har han deltatt på en lang rekke gruppeutstillinger nasjonalt og internasjonalt, deriblant utstillingen «Museum» på Astrup Fearnley (2000), «Nettopp ankommet» på Samtidsmuseet (nå Nasjonalmuseet) (1991), «Kunsten å tegne» på Kunstnernes hus (1990), Galleri Semmingsen og Surnadal billag (2019), Nils Aas Kunstverksted (2016) og Hå gamle prestegård (2015), han har også hatt verk med på Høstutstillingen 7 ganger. Yttervik har også utført utsmykkinger til Veitveit T-bane (2017), Hommelvik kulturhus (2016), Voss vgs (2017) og Universitetet i Bergen (2013). Han gjorde scenografien til stykket Om våren på Rogaland Teater (2018). Han er representert i samlingene til Nasjonalmuseet, Norsk kulturråd, Astrup Fearnley, Statoil Kunstsamlinger, Norges bank og Sørlandets kunstmuseum.
Utstillingen er kuratert av Hans Petter Blad og Cecilie Nissen.
Forsidebilde:
Geir Yttervik,
Forvirringen.
Akryl og olje på lerret, 260x240 cm