Game of Life: Etter rutenettet
1.sep.–14.okt. 2012

D.O.R, Kjell Mardon Gunvaldsen, Olaf Isaachsen, Else Marie Jakobsen, Ann Catrin November Høibo & Tori Wrånes,Kristine Jakobsen, Toril Johannessen, Katla, Dagfin Kjølsrud, Dirkjan van der Linde, The Moen, Kristiffer Myskja, Andre´Tehrani, Erik Pirolt, Anngjerd Rustand, Øtstein Aasan
Kurator og redaktør: Jan Freuchen og Sigurd Tenningen
Etter den store bybrannen i Kristiansand i 1892 malte Olaf Isaachsen en serie bilder fra branntomtene. I disse impresjonistiske bildene kan man se begynnelsen på det tiltagende abstrakjonsnivået i billedkunsten, hvor maleriet gjennom det påfølgende århundret beveger segmot rutenettets og det monokrome bildets flathet.
Samtidig viser bildene Kristiansands kvadratiske byplan i ruiner, hvor en ny by skal erstatte den gamle. Parallelt med malerkunstens gradvise formoppløsninger blir også vitenskapen, økonomien og arbeidslivet mer abstrakt: Fysikken blir spekulativ, finansene virtuelle og arbeidet kognitivt. Game of Life tar for seg denne tematikken, sett gjennom billedkunstens perspektiver på byens liv og potensielle utforminger – i spagaten mellom Isaachsens branntomter og den digitale tidsalderen. Som i John Conways dataprogram Game of Life (1970) – hvor et enkelt rutenett av binære celler danner utgangspunktet for komplekse selvgenererende formasjoner – fokuserer utstillingen på rutenettets mulighetshorisont, snarere enn dets fastlåsthet.
I forbindelse med utstillingen blir det også lansert en publikasjon med tekster av blant andre Peter Amdam, Martin Braathen, Pål Gitmark Eriksen, Nicola Markhus og Ole Robert Sunde; samt visuelt materiale fra utstillerne. Publikasjonen er formgitt av Eller Med A og redigert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen.