Game of Life II: Knust i offentlig rom
25.okt.–21.des. 2014

Gabriel Johann Kvendseth, Signe Lidén, Terje Nicolaisen, Magnhild Øen Nordahl, Anders Smebye, Jon Benjamin Tallerås, Andreas Töpfer og Hedvig Malmbekk Winge Kuratert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen
Betente objekter Hoveddelen av utstillingen «Knust i offentlig rom» består av nyproduserte verk fra åtte kunstnere, som alle har arbeidet med ulike tilnærminger til kunst i offentlig rom. Ved å gjøre det innenfor gallerirommets fire vegger, blir kunsthallen til et prisme hvor det offentlige rommet (og dets kunst) underlegges et både kjølig-analytisk og et febrilt, spekulativt blikk. En fellesnevner for arbeidene er det animerte kunstverket, i to av ordets betydninger: besjelet og karikert.
Fabuleringer rundt vandalisme og offentlig skulptur artikuleres med presis strek og humor i Andreas Töpfers detaljrike bordtegning. Byrommet er en scene og et råvarelager for Jon Benjamin Tallerås’ fotografier og skulpturelle collager, mens Magnhild Øen Nordahls betongblokker behandlet med grafittioppløsende remedier er forlengelser av gatens egen materialitet. Hedvig Malmbekk Winges gipsdynkede tekstiler ruver som en ekspressiv, fastfrosset avduking, og Signe Lidéns høyreiste installasjon vibrerer som en overdimensjonert seismograf. Anders Smebye betoner kunstens private karakter med sin langstrakte unndragelse og Terje Nicolaisen viser en eklektisk samling skulpturelle innfall i ustabilt materiale. Uønsket kunst blir destruert med arkaiske redskaper og skjelvende hjerte av Gabriel Johann Kvendseth.
Ferdskrivere Kunst i det offentlige rom kan i beste fall betraktes som en dialog mellom kunstner, oppdragsgiver og publikum. Men den kan også være en uønsket gave som synliggjør det asymmetriske forholdet mellom giver og mottaker. Utstillingens andre del er en dokumentarisk gjennomgang av ulike kontroverser knyttet til offentlige kunstverk i Kristiansand de 30 siste årene. En gjennomgang av denne historikken viser at man innenfor et avgrenset geografisk område, i en avgrenset periode, vil finne hele spekteret av konflikter og intervensjoner representert – fra den mest affektbaserte enkeltmannsvandalisme til religiøs og politisk billedkrig, medial fordømmelse, offentlig inngripen og ulike forsøk på verning, både fra privat og offentlig hold. Som ferdskrivere, black boxes, utgjør monumentene, maleriene og skulpturene episentra i den mangslungne diskursen «Kunst i det offentlige rom».
I forbindelse med utstillingsåpningen lanseres det også en bok, redigert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen. Publikasjonen er formgitt av Eller med a og inneholder foruten redaktørenes introduksjonsessay også tekstbidrag fra Arve Kleiva, Gabriel Johann Kvendseth, Christoforos Lazaridis, Gunvald Opstad, Anette Therese Pettersen og Anders Smebye.
Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd, Stiftelsen Fritt Ord, Sparebanken Sør og Vest-Agder Fylkeskommune.
«Kunst i offentlig rom» er andre del av en utstillings- og publikasjonsserie under samletittelen «Game of Life» ved Kristiansand Kunsthall, kuratert/ redigert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen.