Elektrifisert sokkel
Jan Freuchen
26.mars–22.mai 2022

Vi er glade for å presentere Elektrifisert sokkel, som er den mest omfattende presentasjonen av Jan Freuchens kunstnerskap til dags dato. Utstillingen er en mangfoldig sammenstilling av tegninger og skulpturer, komponert til en gjennomgående installasjon.
Rundt tablåer av metall-, plast- og betongskulpturer, henger tegninger, collager og tusjlaveringer på veggene. I både skulpturene og bildene kjemper forskjellige tegnsystemer, metoder og innstillinger om få å dominere motivet. Resultatet blir en sammensmelting av fundament og ornament, der ulike materialer, teknikker og temperamenter forenes.
Fra klassiske skulpturelle former til samtidens flyktige forbruksobjekter danner verkene i Elektrifisert sokkel en visuell fortelling med energi, informasjon og forflytning som fellesnevnere.
Det er noe veldig innbydende ved Jan Freuchens kunst. Den inviterer til samtale. Den stiller seg ikke på sokkel. Underfundig nok dras sokkelen inn i tittelen, og kunsten ned i sokkelen. Men hvorfor er sokkelen elektrifisert? (...) I verket "Tenkerne" er ulike kulturers tenksomme typer nitid gjenskapt i bronse. De stammer fra forskjellige kontinenter og flere tidsperioder, men nå sitter de her, nedsunket i tankefylde på sokler av pizzakartonger: Her kan vi snakke. Her spennes det ut, hele dette tidsrommet som denne utstillingen sokler seg under, med en elektrisitet som likner mer på nerveimpulser enn på den som legges i kabler.
- Øyvind Berg i utstillingsessayet Samtalekunst i 3H
Jan Freuchen (f. 1979) bor og arbeider i Kristiansand. Han er en kunstner som det siste tiåret har gjort seg bemerket nasjonalt både gjennom egne utstillinger, kuratoriske prosjekter og publikasjoner. Han har studert ved Kunsthøgskolen i Bergen og ved Staatliche Hochschule für Bildende Künste i Frankfurt. Freuchens seneste utstillingsprosjekter inkluderer blant annet Skjermdump på Norsk Billedhuggerforening i 2019, osloBIENNALEN i 2019, Troløse bilder på Nasjonalmuseet i 2018, Seeable/Sayable på Kunstnernes Hus i 2016 og Thetaville på Fotogalleriet i 2013. Sammen med Sigurd Tenningen står han bak utstillings- og publikasjonsserien Game of Life (2012–2020) ved Kristiansand Kunsthall. I 2006 grunnla Freuchen forlaget Lord Jim Publishing, som han nå driver sammen med Tenningen. Freuchens verk er innkjøpt av blant andre SKMU, Astrup Fearnley museet og Nasjonalmuseet.