The Future is Old / The Irrational Curve
Øystein Aasan & Knut Henrik Henriksen
14.apr.–3.juni 2018

Aasans The Future is Old begynte med et uferdig essay skrevet under et opphold på Chateau Grillemont i Loire i Frankrike, sommeren 2017. Oppholdet på et slott fra det 11 århundret, med alle sine ruiner, frembragte sammenkoblingen mellom fortid og fremtid. The Future is Old er en måte å engasjere seg i forskjellige områder av historien, enten som en felles konstruksjon eller som en personlig historie, og ser på hvordan man kan bruke dette til nye løsninger.
Det nevnte essayet er inkludert i en kunstnerbok som inngår i utstillingen. Denne vil etter utstillingen doneres til Kristiansand folkebibliotek, som en liten gave til Aasans barndoms/ungdoms bibliotek og de utallige bøkene han lånte. Denne boken inneholder dermed både historien til denne spesifikke utstillingen, men står også som en referanse til hans egen historie. Flere av arbeidene som inngår i denne utstillingen ble produsert og utstilt i Chateau Grillemonts bibliotek
Kombinasjonen av veggtapeter og veggobjekter i utstillingen bruker arkitekturen i kunsthallen aktivt, samtidig som de referer til en spesifikk type utstillingsdesign. Gjennom ulik skalering og detaljering avgrenser de ytterpunktene i rommet. Verkene som henger på veggtapetene er fra to forskjellige serier. Den ene er arbeider som kombinerer maleri, collage og tekst satt sammen i like strukturer, dette muliggjør en kompleks lesning av ulike medier. Den andre serien med veggobjekter har sitt utspring i Aasans egne arbeider, hvor deler av eldre skulpturer/modeller har blitt støpt inn i nye former, og således skaper nye formale løsninger til eldre arbeider.
Henriksens The Irrational Curve belyser hans arbeid og utforskning av begrepet «skulptur», og dialogen med utstillingsstedene. Ofte har historiske forandringer, byggetekniske feil og «arkitektonisk tvil» dannet utgangspunktet for konsept og utforming av Henriksens arbeider. Arbeidene utforsker samtidig standardiseringer og dets idé om å fjerne individuelle beslutninger og personlige avgjørelser.
Utgangspunktet
for Henriksens prosjekt ved Kristiansand Kunsthall, er vårt nye gulv
som ble lagt i 2011. Svakt synlig i gulvet ligger små merker etter
de to personene som la gulvet. Man kan se deres bevegelser og gester
i form av spor etter raken de brukte for å fordele gulvbelegget. Det
er ikke noe system eller mønster – alle sporene er synlige som
irrasjonelle gester. På bakgrunn av disse sporene har Henriksen
utformet skulpturen Monument
To The Unknown Worker,
bestående av en rekke ulike blankpolerte metallstaver som han har
lagt etter gulvleggerens spor – som et monument over gulvleggerne
og deres irrasjonell gest i utstillingsrommet.
I
utstillingen finnes tre blankpolerte ornamentale veggobjekter som har
tittelen The
Irrational Curve.
Dette er standardiserte linjaler som brukes av arkitekter for å få
flytende overganger i kurvede linjer. De danner også utgangspunktet
for utformingen av gule brystningsvegger som dominerer
utstillingsrommet.
Henriksens
tre skulpturer, Johan,
Nielsen
og Nagel
er et portrett av Johan Nielsen Nagel, en karakter i Knut Hamsuns roman
Mysterier.
Boken er en slags hyllest til den menneskelige irrasjonalitet – en
kontrast mot den tids realistiske romantradisjon, og handler om Herr
Nagel, en mann som kommer inn til en sørlandsby, i sin knall gule
dress, og vandrer rundt i byen og agerer i landskapet, for så bare å
forsvinne og forlate stedet.
The
Irrational Curve
er et monument over irrasjonalitet, gester og bevegelser, dimensjoner
og standardiserte diagrammer, et monument, som Herr Johan Nielsen
Nagel, bare forsvinner etter utstillingen.
BIO:
Øystein Aasan (f.1977) er født i Kristiansand og bor og arbeider i Berlin. Aasans arbeid omfatter skulpturer, installasjoner, håndlagde bøker, arkiver, collage, arkitektur og tekst. Hans arbeid undersøker forhold mellom hukommelse og tid, arkitektonisk hukommelse og rollen til tilskueren i relasjon til verket. Øystein Aasan har sin utdannelse fra KHIO, Oslo og har gjort institusjons-utstillinger på blant annet: Astrup Fearnley Museet, Oslo; Nasjonalmuseet, Oslo; Migros Museum, Zürich, Liverpool Biennalen, Kunsthalle Lingen; Kunstverein Arnsberg; La Vitrine, Paris; FRAC, Rennes; Fotogalleriet, Oslo; Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand; Stenersen Museet, Oslo og Momentum Biennalen, Moss. Han har publisert tekster og essays i flere internasjonal og norske magasiner, bøker og kataloger. Aasan arbeider, sammen med Paolo Chiasera og Benoit Antille med en serie med fem museumsutstillinger i Kanton Valais i Sveits, som åpner våren 2019.
Knut Henrik Henriksen (f.1970) er født i Oslo og bor og arbeider i Berlin. Han er utdannet blant annet ved kunstakademiet i Bergen og Frankfurt am Main. Han er hatt soloutstillinger ved steder som Bergen Kunsthall 2012 og 2014, Hollybush Gardens, London, Opelvillen i Russelsheim, Kunstverein Arensberg, Tyskland, Galerie Denise René i Paris, UKS, Sommer & Kohl i Berlin og Standard (Oslo) og Trondheim Kunstmuseum 2017, hvor han var nominert til Lorch Schives Kunstpris. Han har også deltatt på Momentum i 2013 og 2006 og gruppeutstillinger på blant annet Kunsthalle Basel, South London Gallery, Stenersenmuseet, Lillehammer Kunstmuseum, Kunstmuseum Bern, Drawing Room i London, Hamburger Bahnhof i Berlin. I tillegg har han produsert en rekke permanente offentlige skulpturer som «Full Circle» ved Kings Cross St.Pancras Station, London.