Meny
English
Kristiansand Kunsthall
  • Åpningstider
  • Utstillinger
  • Aktivitet
    • Podcast
    • YouTube
    • Publikasjoner
  • LES KUNST
  • Formidling
  • Info
  • English
  • Søk
  • Aktuell utstilling
  • Kommende
  • Tidligere

The Future is Old / The Irrational Curve
Øystein Aasan & Knut Henrik Henriksen
14.apr.–3.juni 2018

0000055

Aasans The Future is Old begynte med et uferdig essay skrevet under et opphold på Chateau Grillemont i Loire i Frankrike, sommeren 2017. Oppholdet på et slott fra det 11 århundret, med alle sine ruiner, frembragte sammenkoblingen mellom fortid og fremtid. The Future is Old er en måte å engasjere seg i forskjellige områder av historien, enten som en felles konstruksjon eller som en personlig historie, og ser på hvordan man kan bruke dette til nye løsninger.

Det nevnte essayet er inkludert i en kunstnerbok som inngår i utstillingen. Denne vil etter utstillingen doneres til Kristiansand folkebibliotek, som en liten gave til Aasans barndoms/ungdoms bibliotek og de utallige bøkene han lånte. Denne boken inneholder dermed både historien til denne spesifikke utstillingen, men står også som en referanse til hans egen historie. Flere av arbeidene som inngår i denne utstillingen ble produsert og utstilt i Chateau Grillemonts bibliotek

Kombinasjonen av veggtapeter og veggobjekter i utstillingen bruker arkitekturen i kunsthallen aktivt, samtidig som de referer til en spesifikk type utstillingsdesign. Gjennom ulik skalering og detaljering avgrenser de ytterpunktene i rommet. Verkene som henger på veggtapetene er fra to forskjellige serier. Den ene er arbeider som kombinerer maleri, collage og tekst satt sammen i like strukturer, dette muliggjør en kompleks lesning av ulike medier. Den andre serien med veggobjekter har sitt utspring i Aasans egne arbeider, hvor deler av eldre skulpturer/modeller har blitt støpt inn i nye former, og således skaper nye formale løsninger til eldre arbeider.

Henriksens The Irrational Curve belyser hans arbeid og utforskning av begrepet «skulptur», og dialogen med utstillingsstedene. Ofte har historiske forandringer, byggetekniske feil og «arkitektonisk tvil» dannet utgangspunktet for konsept og utforming av Henriksens arbeider. Arbeidene utforsker samtidig standardiseringer og dets idé om å fjerne individuelle beslutninger og personlige avgjørelser.

Utgangspunktet for Henriksens prosjekt ved Kristiansand Kunsthall, er vårt nye gulv som ble lagt i 2011. Svakt synlig i gulvet ligger små merker etter de to personene som la gulvet. Man kan se deres bevegelser og gester i form av spor etter raken de brukte for å fordele gulvbelegget. Det er ikke noe system eller mønster – alle sporene er synlige som irrasjonelle gester. På bakgrunn av disse sporene har Henriksen utformet skulpturen Monument To The Unknown Worker, bestående av en rekke ulike blankpolerte metallstaver som han har lagt etter gulvleggerens spor – som et monument over gulvleggerne og deres irrasjonell gest i utstillingsrommet.

I utstillingen finnes tre blankpolerte ornamentale veggobjekter som har tittelen The Irrational Curve. Dette er standardiserte linjaler som brukes av arkitekter for å få flytende overganger i kurvede linjer. De danner også utgangspunktet for utformingen av gule brystningsvegger som dominerer utstillingsrommet. Henriksens tre skulpturer, Johan, Nielsen og Nagel er et portrett av Johan Nielsen Nagel, en karakter i Knut Hamsuns roman Mysterier. Boken er en slags hyllest til den menneskelige irrasjonalitet – en kontrast mot den tids realistiske romantradisjon, og handler om Herr Nagel, en mann som kommer inn til en sørlandsby, i sin knall gule dress, og vandrer rundt i byen og agerer i landskapet, for så bare å forsvinne og forlate stedet.

The Irrational Curve er et monument over irrasjonalitet, gester og bevegelser, dimensjoner og standardiserte diagrammer, et monument, som Herr Johan Nielsen Nagel, bare forsvinner etter utstillingen.

Kskh 44
Kskh 43
Kskh 40
Kskh 34
Kskh 27
Kskh 17
Kskh 09
Kskh 03
Kskh 01

BIO:

Øystein Aasan (f.1977) er født i Kristiansand og bor og arbeider i Berlin. Aasans arbeid omfatter skulpturer, installasjoner, håndlagde bøker, arkiver, collage, arkitektur og tekst. Hans arbeid undersøker forhold mellom hukommelse og tid, arkitektonisk hukommelse og rollen til tilskueren i relasjon til verket. Øystein Aasan har sin utdannelse fra KHIO, Oslo og har gjort institusjons-utstillinger på blant annet: Astrup Fearnley Museet, Oslo; Nasjonalmuseet, Oslo; Migros Museum, Zürich, Liverpool Biennalen, Kunsthalle Lingen; Kunstverein Arnsberg; La Vitrine, Paris; FRAC, Rennes; Fotogalleriet, Oslo; Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand; Stenersen Museet, Oslo og Momentum Biennalen, Moss. Han har publisert tekster og essays i flere internasjonal og norske magasiner, bøker og kataloger. Aasan arbeider, sammen med Paolo Chiasera og Benoit Antille med en serie med fem museumsutstillinger i Kanton Valais i Sveits, som åpner våren 2019.

Knut Henrik Henriksen (f.1970) er født i Oslo og bor og arbeider i Berlin. Han er utdannet blant annet ved kunstakademiet i Bergen og Frankfurt am Main. Han er hatt soloutstillinger ved steder som Bergen Kunsthall 2012 og 2014, Hollybush Gardens, London, Opelvillen i Russelsheim, Kunstverein Arensberg, Tyskland, Galerie Denise René i Paris, UKS, Sommer & Kohl i Berlin og Standard (Oslo) og Trondheim Kunstmuseum 2017, hvor han var nominert til Lorch Schives Kunstpris. Han har også deltatt på Momentum i 2013 og 2006 og gruppeutstillinger på blant annet Kunsthalle Basel, South London Gallery, Stenersenmuseet, Lillehammer Kunstmuseum, Kunstmuseum Bern, Drawing Room i London, Hamburger Bahnhof i Berlin. I tillegg har han produsert en rekke permanente offentlige skulpturer som «Full Circle» ved Kings Cross St.Pancras Station, London. 

Bli medlem og støtt Kristiansand Kunsthall
Finn ut om alle medlemsfordelene.

Abonner på nyhetsbrev
Få siste nytt fra Kristiansand Kunsthall.

Nyhetsbrev Bli medlem

Kristiansand Kunsthall
Rådhusgata 11

Tirsdag - søndag
12:00 - 16:00

  • Facebook
  • Instagram

Her finner du oss (kart)

Copyright © Kristiansand Kunsthall

Lukk