Kunst ER!
Kunstnergruppen Lambretta
11.nov.–18.jan. 2024
Kristiansand Kunsthall er stolte over å løfte frem kunstnergruppen Lambretta og deres betydelige bidrag til den norske kunstscenen på 80-tallet. Lambretta var et Oslo-basert kunstnerfellesskap som markerte seg mellom 1982 og 1987. Det startet som et ateliersamarbeid i Lakkegata i Oslo, i et nedlagt suppekjøkken. De var fra starten ni kunstnere, men ble snart redusert til en ambisiøs gruppe bestående av seks unge menn: Edgar Ballo, Axel Ekwall, Erik Annar Evensen, Ole Henrik Hagen, Jon Arne Mogstad og Terje Uhrn. Sammen skapte Lambretta en rekke installasjoner under navnet Tidskonsept, som vakte oppsikt både i Norge og i Europa.
Det enorme atelierrommet i Lakkegata la til rette for å arbeide med store formater. Dette var en tid hvor maleriet stod sterkt og Lambrettamedlemmene forholdt seg til «nyekspresjonismen» og «det nye heftige maleriet» som hadde manifestert seg i utstillingene A New Spirit in Painting (London, 1981), Zeitgeist (Berlin 1982), og Kunst wird Material (Berlin 1982). Det nye temperamentet i maleriet var motivert av et behov for å bryte med det rasjonelle, analytiske og teoretiske som hadde drevet fram samtidskunsten de siste tiårene. Kunstnerne ville også fri seg fra 70-tallets ide om at kunsten nødvendigvis skulle ha et politisk og ideologisk formål.
I tiden snakket man om en postmoderne frihet til å forholde seg fleksibelt til både kunsthistorien, andre kunstuttrykk og samtidskulturen. I Lakkegata utviklet det seg også et fellesskap preget av en vilje til å eksperimentere og kombinere maleri med andre objekter og uttrykksformer. Idéene oppsto ofte på kjøkkenet og ble så utprøvd sammen i fellesrommet. Det var slik serien med «tidskonsepter» oppsto. Disse kunne arte seg både som performancer/happenings eller som romlige installasjoner, hvor bilder, objekter, maskiner, lyd, film og musikk smeltet sammen i «gesamtkunstwerk». Arven fra Arte Povera og Dadaismen ble farget av samtidens rockekultur og ispedd stemningen fra kunstnernes oppvekst i norsk etterkrigstid. Fremtid og fortid, organisk og industrielt, materialitet og performance; tidskonseptene hadde en tvetydighet i seg som rommet noe absurd, poetisk og dystopisk.
Lambretta produserte til sammen fem Tidskonsept hvor to av disse foregikk i kunstnernes eget atelier i Lakkegata. Andrej Nebb med hans new-wave-band Holy Toy var "husband", og det var på Tidskonsept II i Lakkegata at den legendariske konserten med den vest-tyske industrirockgruppa Einstürzende Neubauten fant sted. Lambretta laget også scenografi til filmen X og teaterstykket Kalevala.
For utstillingen her i Kristiansand Kunsthall gjenskaper Lambretta «Tidskonsept IV», en installasjon som i 1985 først ble presentert på Islands brygge i København og senere i Neue Galerie-Sammlung Ludwig i Aachen, Tyskland. I tråd med tidens ide om at kunsten skulle være realistisk og forankret i virkeligheten, søkte Lambretta at publikum selv ble integrert i deres uttrykk. Installasjonene var ikke verk som publikum utelukkende betraktet, men interaktivt beveget seg gjennom. Slik la de til rette for direkte og kroppslige erfaringer, som ble forsterket med bruk av gjenkjennelige materialer og objekter som ofte hadde kroppslige referanser.
Lambrettamedlemmene viser også et utvalg av individuelle arbeider fra perioden, som strekker seg frem til deres siste utstilling i 1990, etter at gruppen hadde blitt oppløst. Erik Evensen, Edgar Ballo, Axel Ekwall og Ole Henrik Hagen presenterer store lerreter malt med lidenskapelige og kraftfulle penselstrøk. I tiden ble disse beskrevet med samme begreper som pønkerkulturen; vilt, intenst, subjektivt og aggressivt. Axel Ekwall har også rekonstruert sin to meter høye dalahest på hjul, opprinnelig laget av gamle jernbanesviller. Jon Arne Mogstad viser verk fra sin "gule periode," som oppsto etter et opphold i New York hvor han ble eksponert for amerikansk minimalisme og abstraksjon. Terje Urhn skiller seg ut med figurative, svevende geometriske former, men disse er også malt i et abstrakt bildespråk. Som installasjonene er også maleriene til Lambrettamedlemmene uttrykksfulle og poetiske. De refererer til samtidens populærkultur, men er også tydelig bevisst kunsthistoriens ismer og primitiv kunst. Samtidig som den nordiske kulturarven er tydelig i naturreferanser og symboler var Lambrettamedlemmene moderne og bevisste sin plass på den internasjonale samtidskunstscenen.
Kunstnergruppen Lambretta oppnådde betydelig oppmerksomhet ved aktivt å søke kontakt med internasjonale kunstscener, inkludert både den norske og den europeiske kunstverdenen. I løpet av noen hektiske år arrangerte de utstillinger i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og England. De formulerte manifest og klarte selv å bygge opp en myte rundt Lambretta. Kunstnergruppen er en del av en historisk bevegelse der kunstnerne selv tok initiativet til å promotere og formidle sitt eget arbeid.
I tillegg til verkene inkluderer utstillingen dokumentasjon og filmer som ble produsert av eller for kunstnergruppen i perioden. I forbindelse med utstillingen blir boken "Kunst ER! Kunstnergruppen Lambretta" utgitt på forlaget Uten tittel. Den inneholder betydelig bilde- og faksimilemateriale samt tekster av Torgrim Eggen og Jon Ove Steihaug. Boken gir en tidsriktig innsikt og plasserer Lambretta i en større kunsthistorisk kontekst.
1982 Tidskonsept I, Lakkegata, Oslo
1983 Utstillingen Lambretta, Wangs Kunsthandel, Oslo
1983 Kulturen lever, Aker brygge, Oslo
1983 Tidskonsept II, Lakkegata, Oslo m/Holy Toy og Einstürzende Neubauten
1984 Tidskonsept III, Henie Onstad Kunstsenter
1984 Kalevala, Trikkestallen Majorstua, Oslo
1984 Utopiary, Bryggeriet Gamle München Stockholm
1985 Flyktig kunst, Lakkegata, Oslo
1985 Jøtul fabrikker, scenografi for spillefilmen X
1985 Lambretta, Sveaborg, Helsingfors
1985 Tidskonsept IV, Islandsbrygge, København
1985 Kunst in Norwegen Heute, Neue Galerie, Aachen
1985 Art in Norway today, Royal College of art London
1985 Tidskonsept V, Lakkegata Oslo
1986 Scenografi til teaterforestillingen Smia, Black Box teater, Aker brygge, Oslo
1987 Venner venner det finnes venner, Høstutstillingen, Oslo
1987 Lambretta, Galerie Wissarth, Berlin
1990 Lambretta, Galleri F 15, Moss
2023 Kunst ER! Kunstnergruppen Lambretta, Kristiansand Kunsthall
Edgar Ballo (f. 1955, Svalbard) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo (1974–79) og Statens kunstakademi, Oslo (1980–1984). Han har mottatt statens garantiinntekt fra 2000. Ballo har hatt flere separatutstillinger, inkludert på Galleri K, Trondheim Kunstmuseum, Kunstnerforbundet og TrafoKunsthall. Han er representert i samlinger som Nasjonalmuseet, Tangensamlingen og Oslo kommunes kunstsamlinger, og er innkjøpt av Norsk kulturråd. Ballo har også utført flere utsmykkingsoppdrag, inkludert Skarnes Rådhus, Haugjordet Ungdomsskole, Fotgjengerfelt i Brønnøysund, Rosenvilde videregående skole, Sykehuset Mo i Rana, Kongsvinger videregående skole, Statens Hus i Steinkjer og Midtstuen skole i Oslo. Han bor og arbeider både på Langhus og på øya Vega på Helgelandskysten.
Axel Theodor Ekwall (f. 1955, Drammen) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo (1975–1979) og ved Statens kunstakademi, Oslo (1980–1984). Ekwall har hatt flere separatutstillinger, blant annet på Kunstnerforbundet, LNM, Oslo kunstforening og UKS. Han har også deltatt i en rekke gruppe- og kollektivutstillinger som Høstutstillingen og UKS vårutstilling, har mottatt flere utmerkelser og er innkjøpt av Norsk kulturråd. Ekwall bor og arbeider i Oslo.
Erik Annar Evensen (f. 1947, Løten) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo (1969–1973) og Statens Kunstakademi, Oslo (1975–1980). Han har mottatt statens garantiinntekt fra 1997 og har hatt flere separatutstillinger, blant annet i Kunstnerforbundet, Sogn og Fjordane Kunstmuseum og Tromsø Kunstforening, og deltatt på en rekke gruppeutstillinger på blant annet Museet på Samtidskunst og Kunstnernes Hus. Evensen er representert i flere samlinger, inkludert Nasjonalmuseet, Nordnorsk Kunstmuseum og Oslo kommunes kunstsamlinger. Han bosatte seg i Nord-Norge etter Lambretta-perioden og har ved siden av sin virksomhet som maler siden jobbet som scenograf ved flere av landets teatre, inkludert Det Norske Teatret, Festspillene i Nord-Norge, Hålogaland teater, Agder teater og Sogn og Fjordane teater. I dag bor han på Ringsaker i Innlandet.
Ole Henrik Hagen (f. 1955, Oslo) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo (1975–1979) og Hochschule der Künste, Berlin (1979–1983). Han var med på å danne galleriet Wissarth i WestBerlin i 1982. Hagen har hatt separatutstillinger på steder som Tegnerforbundet, Bærum kunsthall, FRISE Kunstlerhaus, Hamburg, Stavanger kunstforening, Jing Art Gallery i Shanghai, Makii Masaru Fine Arts i Tokyo, samt deltatt på en rekke gruppe- og kollektivutstillinger, inkludert Høstutstillingen, UKS vårutstilling, og utstillinger i Marseille, Busan og Funasaka. Han er blant annet representert i Landesbank Berlins samling og er innkjøpt av Norsk kulturråd. Hagen har også utført utsmykningsoppdrag, inkludert «Kaleidoskop» på S-Bahn Allermöhe i Hamburg. Han bor og arbeider i Hamburg.
Jon Arne Mogstad (f. 1950 i Surnadal) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo (1974–1978), og Statens kunstakademi, Oslo (1978–1982). Han hadde PS1-stipend, National and international studioprogram, New York i 1986-87. Han har hatt flere separatutstillinger, inkludert Galleri K, Oslo, Kunstnerforbundet i Oslo, Trondheim Kunstmuseum, Gråmølna i Trondheim og Mark Rothko Art Centre i Daugavpils i Latvia. Han har også deltatt på en rekke gruppeutstillinger i inn og utland, inkludert Museet for Samtidskunst, EXPLORATIONS (Lars Göran Johansson Collection) og Transparencia Azul (Skandinavia og Sør-Amerika). Mogstad har utført flere større offentlige arbeider, blant annet på Kvernberget flyplass, Kristiansund, Postens Østlandsterminal, Telenor Fornebu og Tyholt, St. Olavs Hospital i Trondheim, Papirbredden Drammen kunnskapspark og Halden fengsel. Han er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Trondheim kunstmuseum, KODE og Kiasma, Finland. Fra 1996-2017 var han professor ved Kunstakademiene i Trondheim og Bergen.
Terje Uhrn (f. 1951 i Oslo) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1974–1979) og ved Statens kunstakademi (1980–1984). Han har mottatt statens garantiinntekt fra 2000 og har også mottatt Rune Brynestads minnestipend. Uhrn har hatt flere separatutstillinger, blant annet på Galleri K i Oslo, Kunstnerforbundet i Oslo og Galleri F-15 i Moss, samt Kunstnernes Hus i Oslo, blant mange andre. Han har også deltatt i en rekke gruppeutstillinger, inkludert på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden, Stenersenmuseet i Oslo, og Trondhjems Kunstforening (nå Trondheim kunstmuseum). Uhrn har utført flere offentlige arbeider, som Drammen postterminal, inngangspartiet til Regjeringsbygget (R5) og Norges Veterinærhøyskole i Oslo. Han er innkjøpt av Nasjonalmuseet, KODE (Bergen billedgalleri), Norsk kulturråd, Riksgalleriet, Utenriksdepartementet, Statoil, Telenor og
Stortinget. Uhrn bor og arbeider i Oslo.
Utstillingen åpner lørdag 11.november kl 14