Garderoben
Elisabeth Haarr, Mikael Hegnar, Charlie Roberts
6.apr.–28.mai 2017

Kristiansand Kunsthall har tillit til kunstnerne og deres individuelle prosesser. Dette innebærer å stille seg åpen for nettverk, erfaringer og eksperimenter de selv er i besittelse av. Vår utstillingsprofil skal være noe kunstnerne selv kan stå inne for. Vi inviterer derfor ikke bare kunstnere til å stille ut, men vi inviterer også kunstnere som kuratorer for utstillinger.
I 2017 har vi invitert billedkunstnerne Ann Cathrin November Høibo og Linn Pedersen til å kuratere en utstillingsserie i fire deler sammen med kunsthallens leder Cecilie Nissen.
Arbeidsmetoden er inspirert av den samarbeidsbaserte selskapsleken «cadavre exquis» som ble utviklet av surrealistbevegelsen, der hver enkelt deltaker kun skal forholde seg til siste del av en tekst eller tegning, og hvor helheten alltid er skjult for dem som deltar. Navnet «cadavre exquis» stammer fra en av de første spillene som produserte setningen ’Le cadavre exquis Boira le vin nouveau». Uventede kombinasjoner av ideer åpnet opp for å lage fantastiske imaginære verdener og spillet utviklet seg raskt til å inkludere visuelle bilder.
Vi presenterer nye produksjoner av rundt 15 kunstnere i en firedelt serie av utstillinger. I løpet av utstillingsperioden skal det være mulig å eksperimentere, utvikle og rekonstruere utstillingene. Noen arbeider vil kanskje dukke opp igjen i neste utstilling eller dukke opp igjen på et senere tidspunkt. Vi undersøker resonans og gjenklang, ulike tilnærminger til materialer og medier, formale problemstillinger eller problem- stillinger som berører ulik kunstnerisk praksis og posisjoner. Vi håper at utstillingsserien skal bære preg av vår åpne tilnærming til kunstneriske prosesser, og håper dette skal bli et inkluderende prosjekt som kan generere nye erfaringer både hos kunstnere, kuratorer og publikum.
Til hver utstilling følger et dikt skrevet av poeten Morten Langeland. Hver utstilling følges også av en plakat inspirert av «cadavre exquis». På slutten av utstillingsperioden vil det bli publisert en katalog.
leker ikke
butikk utendørs
i sandkassa
selger hoodies
m. og uten svette
jordsverta kjoler
muterte jenter
t a p e t f a s t
formelig duct fast
inni vandrende
skyverdørsgarderober
(Se vårt store utvalg!)
full av muligheter
og noe åndssvak
grut, våt mold
naturlig vis
skjold
(Morten Langeland)
Elisabeth Haarr (født 1945, Norge) har en 50 år lang karriere bak seg som en av Norges mest sentrale og innflytelsesrike tekstilkunstnere. Hun utfordrer både det tradisjonelle håndverkets historie og den klassiske estetikkens normer og regler. Almenngyldig skjønnhet konfronteres av hverdagslivets politiske og materielle virkelighet. Haarr har en sterk bevissthet om kvinnners håndarbeid og den folkelige kunnskapen som var en forutsetning for å overleve i tidligere tider. Hun er opptatt av hvordan spor etter hendene viser den akkumulerte tiden som finnes i tekstilarbeider. Utstillingen i Kristiansand kunsthall viser arbeider produsert i tidsrommet 2009-2017. Flere av disse er aldri før blitt vist. Utstillingen består av skulpturelle kjole-objekter og veggarbeider som symboliserer ulike sider ved kvinners liv,
Mikael Øye Hegnar (født i 1984, Norge) arbeider med maleri innenfor et bredt spekter av medier. Han har særlig gjort seg bemerket ved å ta i bruk og eksperimentere med en gammel maleteknikk som går under betegnelsen enkaustikk. Maleriene arbeides frem gjennom en prosess der de først påføres farge, for så å bli utsatt for skraping og ulike former for bearbeiding. Ved å eksperimentere med nye teknikker og fremstillingsformer, gjør han seg stadig fremmed for sitt eget arbeid. På den måten oppdager han sine arbeidsmetoder på nytt, og bidrar samtidig til å generere nye sider ved maleriet. I denne utstillingen vil han vise nye arbeider fremstilt med bivoks, olje og tekstilfarger.
Charlie Roberts (1983, USA) har bodd i Norge de siste 9 årene. Han har en imponerende merittliste som omfatter utstillinger ved flere anerkjente internasjonale gallerier, men har bare deltatt på utstilling i Norge én gang tidligere (Trafo kunsthall 2014). Roberts arbeider innenfor et lekent og bredt uttrykk, hvor særlig detaljerte figurative malerier med populærkulturelle referanser og totemlignende skulpturer i tre har gått igjen. Motivene spenner fra demoner og kvinneskikkelser til surfing, yoga og basketball; i en primitiv, folkloristisk tilnærming til et urbant, vestlig motivvalg med referanser til antikkens relieffer, indianske totempæler og norrøn treskjæring. Til denne utstillingen vil han vise gulvarbeider, skulpturer og en serie tekstilarbeider.