Programslipp 2025
4.des.–4.des. 2024
Programmet for 2025 i Kristiansand Kunsthall viser en veksling mellom ulike kunstformer og uttrykk som strekker seg fra historiske referanser til samtidige eksperimenter. Der 2024 fokuserte på maleri, tar 2025-programmet for seg flere ulike kunstformer, med et særlig fokus på skulptur, grafikk og tekstilkunst.
En rød tråd gjennom hele 2025 er undersøkelsen av kunstens forhold til rom, tid og materialer. Fra Alt Går Bra sin utforskning av akantusmotivet og dets kulturelle betydning, til Martti Aihas skulpturer som utfordrer vår oppfatning av vektløshet, og Nina Roos' malerier som leker med grenseområdene mellom virkelighet og abstraksjon, ser vi en stadig dialog mellom kunstverk og rom første delen av 2025.
Fra sommeren fortsetter Mette Lilletvedt å veve dype og symboltunge tekstilarbeider, mens "Grafikkens år" markerer et historisk tilbakeblikk på det innflytelsesrike miljøet rundt Myren Grafikk, som også knytter fortiden til nåtidens grafiske uttrykk. Elisabeth Haarr avslutter året med sin sterke, politisk ladede tekstilkunst, som også reflekterer tidens kamp for sosiale og miljømessige rettigheter.
Denne tematiske undersøkelsen av hvordan kunst kan påvirke og utforske fysiske og mentale rom, samt kunstens samfunnsmessige relevans, utgjør en gjennomgående tråd i hele programmet. Samspillet mellom det historiske og det kontemporære, mellom det personlige og det offentlige, gir programmet en rik dybde.
Alt går bra
Akantus-forviklinger
25.01-23.03.
Alt Går Bra er et kunstnerkollektiv basert i Bergen og Paris som er drevet av kunstnerduoen Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried. Prosjektene deres tar for seg tematikker fra både historie, filosofi, kunst og politikk. De utforsker måter å organisere seg og samarbeide med andre på, og aktiverer ofte folk og steder i sine prosjekter. Alt Går Bra har både nasjonal og internasjonal anerkjennelse, og har blant andre verk i samlinger som Nasjonalmuseet og Kode.
Prosjektet "Akantus" har pågått siden 2020. Her utforsker duoen akantus som et dekorativt motiv fra antikken til i dag. Akantusplanten vokser vilt rundt Middelhavet og blir ofte regnet som en ugressplante. Som ornament er akantusmotivet blant verdens mest utbredte, med lokale forankringer blant annet i norsk rosemaling. Prosjektet tar tak i dette universelle symbolet med sine dype vestlige røtter, og avslører slik historier og konflikter i sfærene mellom det kosmopolitiske, det lokale, regionale og nasjonale.
Utstillingen er produsert i samarbeide med MAC VAL museum for samtidskunst i Paris.
Nina Roos og Martti Aiha
05.04-01.06.
Finske Nina Roos og Martti Aiha jobber i forskjellige materialer og uttrykksformer, men deler en interesse for abstraksjon, sanselige opplevelser og romlige eksperimenter. Aiha (1952–2023) er kjent for sine skulpturer, relieffer og verk i offentlig rom. Han var en kunstner som kombinerte strenge håndverkstradisjoner med en frihet i form, og gjennom kunstnerskapet ser man en stor variasjon av materialer. Uttrykket er særegent og verkene hans gir ofte et samtidig inntrykk av vektløshet og monumentalitet. Aiha, som dessverre gikk bort i mai 2023, fikk sitt kunstnerskap presentert gjennom en stor minneutstilling på KOHTA kunsthall i Helsinki i august 2024.
Roos (f.1956) utforsker maleriets grenser med lagdelte, nesten monokrome verk som gir en følelse av romlig dybde. Mange av hennes verk indikerer at motivet ligger skjult bak en overflate, som om det befinner seg i et grenseområde mellom ulike rom eller dimensjoner. Roos er interessert i sanseinntrykk, i forholdet mellom bildet og betrakter og hvordan opplevelser kan formidles gjennom visuelle virkemidler. Roos og Aiha er begge fremtredende kunstnere i finsk samtidskunst som vi gleder oss til å formidle til vårt publikum i Norge.
Mette Lilletvedt
21.06.-24.08.
Tekstilkunstner Mette Lilletvedt (f. 1950) er født i Oslo men har bodd og arbeidet på Snig i Lindesnes siden 1986. Hun har skapt et særegent univers med sine representerende og abstraherte billedvever som innehar elementer av surrealisme, fabeldyr, maktkritikk og religion. Farger er et essensielt element i Lilletvedts kunstnerskap, og hun beskriver sine arbeider som å «male med tråd».
Lilletvedt har utdanning fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo og Det Jyske Kunstakademi i Århus. Hun har vært aktiv siden 80-tallet og har deltatt på en rekke utstillinger, men kanskje aldri fått den plattformen hun fortjener. Billedkunstner Lasse Årikstad har de siste årene løftet fram kunstnerskapet gjennom to utstillinger; på galleri PALASS i Kristiansand (2022) og på Trafo Kunsthall i Oslo (2023). Årikstad er også medkurator for denne utstillingen.
Vi gleder oss til å presentere Lilletvedts fargesterke billedvever i en stor retrospektiv mønstring denne sommeren.
Bravo – Grafikkens år 2025
06.09.-02.11.
Grafikkens år markerer 50-årsjubileet for Myren Grafikk; fellesverkstedet som ble etablert av en gruppe unge kunstnere i 1975 på Myren gård i Kristiansand. Verkstedet ble utgangspunkt for en banebrytende utvikling av et grafisk miljø og uttrykk både lokalt og nasjonalt. Utstillingen Bravo feirer grunnleggerne av fellesverkstedet; Kjell Nupen, Håkon Henriksen, Håkon Grønlien, Tom Lid, Jan Kolstad og Arild Fredriksen gjennom å vise grafiske arbeider som ble produsert i det nyetablerte verkstedet på Myren Gård på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Verk av Trine Lindheim, Bengt Moberg og Hans Otto Minge, som også var sentrale kunstnere som arbeidet på fellesverkstedet i starten, blir også vist i utstillingen.
I tillegg presenteres et utvalg yngre kunstnere som jobber med grafiske uttrykk i dag. Andreas Lian, Veronica Lund og Nina Bjørkendal er lokale kunstnere, som bidrar til å opprettholde Kristiansand som en arena for det grafiske uttrykket. Verk av den anerkjente stockholmsbaserte kunstneren Idun Baltzersen blir også del av utstillingen. Utstillingen legger til rette for en dialog mellom generasjoner, den synliggjør grafikkens utvikling og fremhever hvordan et grafisk uttrykk fortsatt har relevans i samtidskunsten.
Elisabeth Haarr
15.11.-18.01.2026
Elisabeth Haarr (f. 1945) er en pioner innen norsk tekstilkunst og en av våre mest betydningsfulle kunstnere. Hun har gjennom flere tiår utfordret både estetikken og innholdet i tekstilkunsten og slik banet vei for nye generasjoner. Haarrs arbeider er representert i flere nasjonale og internasjonale samlinger. Hennes siste store mønstring var som festspillkunstner på Festspillene i Bergen i 2021.
Haarr startet tidlig å eksperimentere med den tradisjonelle billedvevens potensiale, og arbeidene har siden 70-tallet utviklet seg mot mer eksperimentelle og skulpturelle former. Verkene har ofte en aktivistisk agenda som tar tak i dagsaktuelle temaer; maktkritikk og urettferdighet, kvinners rettigheter, naturvern og miljøspørsmål. Utstillingen har arbeidstittel Bilder fra 4 år og kommer til å bestå av nye arbeider til en stadig særdeles aktiv kunstner som i feirer 80 år i 2025. Vi er stolte og gleder oss stort til å feire Haarrs liv og virke mot slutten av året.