Rom for bøker
30.jan.–20.mars 2021
![01 Randi Strand Metaforboken](/transforms/uploads/images/2174/01-RandiStrand_Metaforboken_e11a8c11edb74c6c9fa272cb243770d0.jpg 1536w, /transforms/uploads/images/2174/01-RandiStrand_Metaforboken_5db8f6755ce291a6f29a496b3800537b.jpg 1024w, /transforms/uploads/images/2174/01-RandiStrand_Metaforboken_3d7c7ba6813f07422720f325a6134d4d.jpg 768w, /transforms/uploads/images/2174/01-RandiStrand_Metaforboken_a9aee9a972ac1b81c812b6a9c48345ba.jpg 512w)
Kurt Johannessen
Rita Marhaug
Imi Maufe
Randi Annie Strand
Bibliotek Nordica
Det er kunstnerboka som presenteres i utstillingen. Altså ikke boka om kunst, men boka som kunst. De seneste årene har vi sett stadig flere visuelle kunstnere som benytter bokformatet for sitt uttrykk, og disse omfavner mulighetene i et format som både virker som objekt og som rom.
Utstillingen Rom for bøker presenterer fire kunstnerskap som alle har bokproduksjon sentralt i sin kunstnerpraksis, og som har vært viktige for etableringen av en scene for kunstnerbøker i Norge; Kurt Johannessen, Randi Annie Strand, Rita Marhaug og Imi Maufe. I tillegg vises kunstnergruppen Codex Polaris sin Bibliotek Nordica, som er en kuratert samling av 82 nordiske kunstbøker.
Boka legger til rette for et intimt møte med den som ser. En fysisk kontakt. Boka engasjerer leserens bevegelser i et tidsrom, og formatet passer også godt for å legge opp til en dramaturgi. Tid, bevegelse og muligheten til å fortelle en historie er sentrale aspekter i Kurt Johannessens kunstnerskap, som også er performancekunstner. Han trekker gjerne det performative aspektet inn i bokformatet, og har bla gjort performanceforedrag basert på flere av bøkene i serien Om noko.
Utstillingen rommer om lag 106 bøker; hele hans produksjon av kunstbøker, fra perioden 1984 – 2021, opprinnelig vist som en samlet utstilling på Kunstbanken i Hamar som en markering av hans bok nummer 100. Siden da har han laget et par flere, og 2 bøker fra den siste serien hans The transparent series vises for første gang på denne utstillingen. Johannesens bøker har filosofiske, poetiske og vitenskapelige betraktninger om naturen, mennesket, tanker og ting. Uttrykket er minimalistisk og ofte humoristisk, som både illustrasjoner og tekst.
Johannessens bøker fungerer som et sted for filosofering og undersøkelser, men hos Randi Annie Strand er boka som objekt i seg selv viktig. Hennes serie Prisme er bøker med høytrykk på porøst japansk papir, bundet med japansk bokbindeteknikk. Hvert ark har et visuelt element, en form som speiles når man blar om, og med hjelp av skiftende overlappinger kommer nye former og farger fram. Det transparente papiret gjør at det er leserens bevegelser som påvirker formene og fargene på sidene når man blar og slipper inn lys. Strand undersøker boka som form, som tidsbasert medium og metaforisk objekt. En lesing av bøkene hennes er en visuell og sensorisk opplevelse av formale virkemidler, og bokformatet gjør komposisjon, form, farge og tekstur om til visuell poesi.
Rita Marhaug binder også sine egne bøker, og som Strand har hun et estetisk og materialorientert forhold til boka som objekt. Men hun utnytter også boka som sted for samling og kunnskapsformidling. Lofotens planteliv er bakteppe for hennes to Herbarium Arctica, i rød og blå farge. Her formidles naturvitenskap gjennom grafiske virkemidler, og de to bøkene er en hyllest til både sjangeren i seg og plantelivet fra den barske naturen i nord. I det blå herbrariet har hun samlet planter fra sommersesongen i Lofoten, presset og senere trykket dem i både negativ og positiv form. Blåfargene henviser til den gamle fotografiske metoden cyantopi, som også ofte benyttet nettopp planter som motiv, der vekstene ble lagt direkte på fotopapiret før lyseksponering. Det røde herbrariet er en samling tang og tare, presset og trykket i samme teknikk. Rødfargen poengterer at de lysbølgene som går dypest ned i sjøen er absorbert av rød-alger. Avtrykkene er gjort i dyptrykkpresse som gir et karakteristisk relieff til papiret. De håndskrevne tekstene er et utvalg sitater om plantelivet fra både diktere, vitenskapspersoner og filosofer fra ulike perioder og språk.
Trekkspillbinding eller leporellobinding som Marhaug bruker, er en av de tidligste kjente bokbindeteknikkene. I sin tid var disse både enklere å frakte og å oppbevare enn papirruller. Trykkekunsten som metode minner oss om selve forutsetningen for moderne bokproduksjon, og hos Imi Maufe finner vi et stort spekter grafiske undersøkelser. Translating Travel er reiseskildringer; samtidig en serie kunstnerbøker, en installasjon, en retrospektiv utstilling og et arkiv over hennes reiser i perioden 2000-2020. Verket er ulike konseptuelle dokumentasjoner hvor materialet, metoden, formen og uttrykket varierer like mye som innholdet. Translating Travels består blant annet av grafiske arbeider, artefakter, epostkorrespondanser, postkort, tekster, tegninger og nedtegnede reiseruter. De ulike skildringene fra de ulike reisene vi får innblikk i, manifesterer seg som for eksempel en samling stiliserte trykk av blå objekter funnet på hennes tre uker lang togreise gjennom Japan (Japan Blues). Eller som en folder med trykte piler, som sammen med ord beskriver hvordan hun syklet seg bort på vei til Peters Barn Gallery, West Sussex.
Johannessen, Strand, Marhaug og Maufe representerer med sine arbeider ulike tilnærminger til sjangeren og viser hvilke varierte muligheter kunstnerboka som format gir. Alle fire har bokformatet som hovedbeskjeftigelse og de er blant Norges mest etablerte kunstnere innenfor sjangeren. Kunstnerboka har ingen lange tradisjoner i Norge, men sjangeren er stadig voksende. De siste årene har festivaler, messer og forlag for kunstnerbøker etablert seg også her i landet, og stadig flere visuelle kunstnere omfavner sjangeren i egne uttrykk. Store internasjonale kunstbokmesser har også rettet søkelyset mot Norden og har de siste årene gitt den norske og nordiske kunstnerboka oppmerksomhet og kredibilitet. Marhaug, Maufe and Strand står bak kunstnergruppen Codex Polaris som siden 2013 har promotert og lagt til rette for muligheter for kunstnere som arbeider med bøker i Norge og Norden. Codex Polaris presenterer her Bibliotek Nordica, 82 kunstbøker av nordiske kunstnere, kuratert i samarbeide med Megan Adie og Bent Kvisgaard fra Danmark. Denne ble første gang presentert på Codex Book Fair i Richmond, California i 2019 og vises her for første gang i et gallerirom.
Kristiansand Kunsthall sin samlokalisering med Kristiansand folkebiblioteket er i seg en selvsagt grunn til at vi i utstillingen Rom for bøker presenterer undersøkelser av bokformatet i en kunstkontekst. Boka fungerer i utstillingen både som et sted for uttrykk og som skulptur i seg selv. Gjennom å presentere boka i et rom og en institusjon som vanligvis er viet bilder, skulpturer og installasjoner, ønsker vi å synliggjøre strukturer og egenskaper i formatet som vi håper publikum tar med seg ned i bibliotekets bokhyller og som preger opplevelsen neste gang man åpner en bok.
BIO
Kurt Johannessen (f. 1960) bor og arbeider i Bergen. Han er utdannet ved Slade School of Fine Art, London, Listaháskóli Íslands, Reykjavik og Vestlandets Kunstakademi, Bergen. Han er blant annet innkjøpt av Sørlandets Kunstmuseum/AKO stiftelsen, Bergen Kunstmuseum, Birmingham Museum and Art Gallery og Norsk Kulturråd. Johannesen har hatt flere separatutstillinger i inn- og utland, og av offentlige utsmykninger kan nevnes Hasle Skole i Oslo, Driftssentral i München og Oddemarka Skole, Kristiansand. Se www.zeth.no
Randi Anne Strand (f.1962) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens Høgskole for Kunsthandverk og Design, Bergen og Kunstakademiet i Lisboa, Portugal. Hun er innkjøpt av Nasjonalmuseet, KODE kunstmuseum og Standford Universitetsbibliotek og har hatt flere separatutstillinger i inn- og utland, blant annet på Norsk Skogmuseum, Samisk kunstnersenter og Galleri norske grafikere. Se www.randistrand.no
Rita Marhaug (f.1965) bor og arbeider i Bergen. Hun har hovedfag i kunst fra Statens høgskole for kunsthåndverk og design og mellomfag i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen, UiB. I perioden 2001 -13 var hun professor ved KHIB, (nå Kunstakademiet, institutt for samtidskunst, UiB). Hun har deltatt i et stort antall solo- og gruppeutstillinger og performancefestivaler både i Norge og internasjonalt. Se www.ritamarhaug.com
Imi Maufe (f.1974) bor og arbeider i Bergen. Hun har en Mastergrad i tverrfaglig grafikk fra University of West of England, Bristol. Hun har studio i Bergen Ateliergruppe, og initierer og deltar ofte i internasjonale samarbeidsprosjekter og utstillinger. Maufe er innkjøpt av Tate Library Collection, Victoria and Albert Museum, Universitetet I Bergen og Scottish National Gallery of Modern Art. Se www.imimaufe.com