The Muse
Ditte Ejlerskov
3.feb.–1.apr. 2018
I was drifting around in Rihanna's world
looking for something.
Something undefined.
A connection to something?
A myth? A muse?
One day, long after
this dreamy expedition,
a painting woke up and said:
"Hi, you made me up.
I am no longer a
representation of the pop star.
I am a myth you created
in your head, Ditte"
THE MUSE
Ditte Ejlerskov
Kuratert av Cecilie Nissen
---English below---
Har samtidsmennesket en svekket evne til å drømme? Mangler vi evnen til å søke, uten å lete etter konkrete svar? Dette er et av mange spørsmål som ligger til grunn i Ditte Ejlerskovs kunstnerskap.
Ejlerskov er en dansk samtidskunstner hvis praksis i stor grad dreier seg om «media literacy», eller «mediekompetanse». Flere deler av Ejlerskovs prosess består av arbeid og interaksjoner med internett. Alt fra skriftlige korrespondanser med epost-svindlere, til paparazzi-fotografier hentet fra Google, og musikkvideoer fra nyere tid tas inn i Ejlerskovs maleriske univers.
Med en samtidig forakt og fascinasjon, begynte Ejlerskov å bruke Rihanna, en av verdens mest fotograferte kjendiser, som motiv i sine arbeider. Hun la merke til at popstjernen ofte ble avbildet i klær hvis mønster og farge minnet henne om amerikansk maleri fra 60-tallet, som Ejlerskov studerte i en periode.
Ejlerskov ble også for noen år tilbake trukket mot Barbados, Rihannas hjemland, etter en epost-korrespondanse med en internettsvindler. Svindleren og Ejlerskov utvekslet en rekke mailer til hverandre. All korrespondanse mellom kunstneren og svindleren utkom i en bok, og ble også til en film, før hun igjen vendte blikket ned i paletten og atelierarbeidet.
Med forskjellige maleriske utgangspunkt, berører verkene hennes tematiske og perseptuelle erfaringer, som tilhører hennes egen generasjon, men også med referanser til det postkoloniale og det postfeministiske. Hun arbeider seg gjennom samtidens populærkultur og formålet er å sette fokus på det som skjer i mellomposisjonene, mellom det private og det offentlige rom.
The Muse består i hovedsak av nye arbeider som vises for første gang i Kristiansand Kunsthall. Dette er Ditte Ejlerskovs første soloutstilling i Norge. Ejlerskov har nylig begynt å arbeide med en fletteteknikk, hvor lerretene hun maler på kuttes opp i strimler før de flettes inn i hverandre. Vevingens funksjon var opprinnelig, i følge Ejlerskov, å komme nærmere tekstilet. Men jo mer hun arbeidet med det, desto mer ble hun interessert i å se hvordan to lerret kunne smelte sammen og skape en ny taktil egenskap. Hvordan et maleri kunne fullstendig forsvinne eller oppstå uten kunstnerens direkte kontroll.
Ejlerskovs interesse for Rihanna begynte som en slags frivillig drivkraft mot de utallige bilder som hver dag stormer kloden rundt. Men etter hvert som Ejlerskovs bilder av popstjernen utvelges, trykkes, settes opp på atelierveggen, igjentolkes, males og utstilles, er det ikke mye igjen av «Rihanna» i den kunstneriske ligning.
Hva søkte Ejlerskov etter i Rihannas verden? En forbindelse? En myte? En muse?
____
Do contemporary humans have a weakened capacity for dreaming? Do we lack the art of searching without looking for concrete answers? These are some of the many questions we find in Ditte Ejlerskovs art practice.
Ejlerskov is a danish contemporary artist whose work revolve around «media literacy». Parts of Ejlerskovs process consist of work and interaction with the Internet. Everything from written correspondence with email-scammers, paparazzi photographs downloaded from Google and contemporary music videos are brought into Ejlerskovs universe.
With simultaneous disdain and fascination, Ejlerskov started to use Rihanna, one of the worlds most photographed celebrities, as a motif in her work. She noticed how the pop-star was often pictured in clothes whose pattern and color reminded her of American painting from the 60s, which Ejlerskov had studied for a period.
A few years ago Ejlerskov was drawn to Barbados, Rihanna’s home country, after an email correspondence with an Internet scammer. The scammer and Ejlerskov exchanged a series of emails, all of which was turned into a book and a film before she again started to focus on the painting.
Ejlerskovs work investigate thematic and perceptual experiences pertaining to her generation, but also with references to post-colonial and post-feminist ideas. A large part of her work deals with contemporary pop-culture, where the purpose is to draw attention to what is happening in the intermediate positions, between the private and public space.
The Muse mainly consist of new works being shown for the first time in Kristiansand Kunsthall. This is Ditte Ejlerskovs first solo-exhibition in Norway. Ejlerskov has newly begun working with a braiding-technique, where the canvases she paints on is cut up into strips before they are braided into each other. The function of the weaving was originally, according to Ejlerskov, to get closer to the textile. But the more she worked with it, the more she became interested in how two canvases could melt together to create a new tactile quality. This way a painting could completely disappear or reappear without the artists direct control.
This exhibition also marks the first time Ejlerskov exhibits an audio-work.
Ejlerskov has previously expressed her interest for Rihanna as a representative for a specific type of feminism. The popstar becomes an opposite to both the left-leaning community-driven feminism, but also the goal-oriented and career driven feminism. Rihanna presents herself as more passive and vulnerable in a lot of her music videos. It becomes a kind of martyr-feminism; in a landscape between oppression and total control.
Ejlerskovs fascination for Rihanna begun as a voluntary drift into the myriad of images that whiz around the globe daily. But as her photos of the pop star are selected from the flood, printed, pinned to her studio wall - reread, repainted and hung in a show, there is not much «Rihanna» left in the artistic equation.
What was Ejlerskov searching for in Rihanna’s world? A connection? A myth? A muse?
BIO
Ditte Ejlerskov (f.1982) bor og arbeider i Danmark. Hun har studert ved Århus kunstskole, The Funen Art Academy og Malmö Art Academy. Ejlerskov arbeider primært med maleri, men jobber også med tekst, video, installasjon og grafiske trykk. Ejlerskovs arbeider har vært vist i Sverige, blant annet på Malmö Konsthall, Malmö Konstmuseum og Uppsala Konstmuseum, i tillegg til flere soloutstillinger i Danmark. Hun har også hatt solo- og gruppeutstillinger i Spania, Tyskland, Finland, England, Slovenia, Frankrike, USA og Norge. Hun har mottatt et flertall kunstnerstipend, blant annet fra statens kunstfond i Danmark og svensk kulturråd.
___
Ditte Ejlerskov (b.1982) lives and works in Denmark. She has studied at Aarhus Art school, The Funen Art Academy and Malmö Art Academy. Ejlerskov primarily works with painting, but also uses text, video, installation and graphic print. Ejlerskovs works have been shown in Sweden, at Malmö Konsthall, Malmö Konstmuseum and Uppsala Konstmuseum in addition to several solo-exhibitions in Denmark. She has also had solo- and group-exhibitions in Spain, Germany, Finland, England, Slovenia, France, USA and Norway. She has received a multitude of grants, both from the Danish and Swedish government.