Topografi over det delvis dunkle
Thomas Hestvold og Hanne Friis
7.sep.–3.nov. 2019
I Topografi over det delvis dunkle tvinner organiske masser seg ned fra taket og bølger seg ut fra og utover veggene. Maleriene og skulpturene er kropper i rommet, og de står som forhøyninger og bevegelser i utstillingen, som påvirker hverandre og gir utstillingssalene topografi.
Det er første gang Hanne Friis og Thomas Hestvold stiller ut sammen. To kunstnere fra forskjellige generasjoner som jobber innenfor ulike tradisjoner og materialer, men begge har et abstrakt formspråk, og begge bruker naturen som utgangspunkt i sine arbeider. Både i Friis sine stoffskulpturer og Hestvold sine malerier er det innholdet som avgrenser formen, samtidig som det er formen som bestemmer innholdet.
Thomas Hestvold er maler i en modernistisk tradisjon. Det er de seneste arbeidene i serien Fra naturen som vises her; malte mdf-plater satt sammen som collager. Bildene er abstraherte naturelementer som Hestvold henter fra kunsthistoriens høyromantikk; skyer, bølger eller landskapsformasjoner i verk av Caspar David Friedrich, I.C.Dahl, Peder Balke eller Albert P. Ryder. Denne referansen er likevel ikke verken tydelig eller av betydning. I tråd med maleriets abstrakte utvikling i første halvdel av forrige århundre bekrefter heller bildene sin egen eksistens, som monumentale formasjoner på veggene.
Hanne Friis tar også utgangspunkt i naturen, ikke bare som referanse, men direkte gjennom prosessen og materialene. Stoffene som hun binder, former og syr for hånd er ull, silke, fløyel og bomull. De er farget gjennom kjemiske prosesser med eikenøtter, blader, røtter og mineraler som hun har hentet i naturen, en teknikk som har rot i tekstilkunstens historie og som går tilbake til den eldgamle metoden barking, for konservering av seil. Friis forholder seg også tett til tekstilkunstens mer umiddelbare historie, og ser særlig til Hannah Ryggen som klargjorde grunnen for mediets rolle fra dekorativt til ekspressivt uttrykk. Ryggen brukte også plantefarging som metode for en nyansert palett.
Det er en kunsthistorisk tråd i utstillingen, som trekkes fra romantikken, via den abstrakte ekspresjonismen og fram til det tekstil- og materialfokuset vi ser i samtidskunsten i dag. Når Hestvold kaller serien sin Fra naturen og gir verkene titler som Klippen, Ved havet og Vinternatt, blir det allegoriske referanser som forbinder arbeidene til publikums egen naturopplevelse. Friis' ekspressive uttrykk er også følelsesmessig betinget og samtidig som skulpturene er farget av naturen, henspeiler de på organiske vekster med kroppslige referanser som har en eksistensiell tilværelse i rommene.
Kristiansand kunsthall er glade for å presentere arbeider av Hanne Friis og Thomas Hestvold sammen i Topografi over det delvis dunkle.
BIO
Thomas Hestvold (f.1957) bor og virker fra Vestre Sandøy i Tvedestrand. Han er utdannet ved Kunstskolen i Rogaland, Kunstakademiet i Trondheim, Vestlandets Kunstakademi og School of Visual arts i New York. Hestvold er blant annet innkjøpt av Nasjonalmuseet, Sørlandets Kunstmuseum, og Kristiansand Kommune.
Hanne Friis (f.1972) bor og virker i Oslo. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim, Kunstskolen i Rogaland og Kunstskolen i Bergen. Friis er aktuell med utstillingen Phases i Maria Wettergren Gallery, Paris, og har blant annet hatt separatutstillinger i Trafo Kunsthall (Asker), Kunstnerforbundet (Oslo), ARTendal (Arendal), Gustavsberg Konsthall (Gustavsberg). Friis er innkjøpt i flere nasjonale samlinger og private samlinger i Europa.
Podcast
Vil du vite mer? Lytt til Kristiansand Kunsthall Podcast episode #4, hvor Thomas Hestvold og Hanne Friis blir intervjuet av kunsthallens leder Cecilie Nissen.