Thora Dolven Balke, Linn Pedersen
7.mars–3.mai 2015

Boklanseringer:
Thora Dolven Balkes 2005. på åpningen
Linn Pedersens Sedimentality siste helg av utstillingen, 3. Mai
Fra hver sin ende av gallerirommet presenterer Linn Pedersen og Thora Dolven Balke to separatutstillinger. Dolven Balke og Pedersen viser en følsomhet for fotografiets mekaniske og kjemiske prosess som inkluderer alle dens stadier og materielle bestanddeler. Bildene på veggen og filmene strekker seg ut i rommet og danner en større fortelling sammen med objektene som omgir dem.
I Linn Pedersens Frokost i det grønne utgjør plastposer, fluktstoler, tepper, sand og leire råmaterialet for skulpturer, fotografier og cyanotypier. Ved å vende et granskende blikk mot det hjemlige og uspektakulære kan overraskende detaljer og sammenhenger tre fram: Noe bygges, gror, eller viskes ut, som i et teaterstykke hvor tingene selv har hovedrollene. I dette geologiske skyggebilde smuldrer husets grenser opp og erstattes av villnis av halvt gjenkjennelige former. Cyanotypiene, en tidlig fotografisk teknikk med en karakteristisk blåfarge, blir til atmosfæriske snap-shots, mens blikket i de analoge fotografiene er rettet undersøkende nedover. Frokost i det grønne er en sammenhengende installasjon av fotografiske teknikker og skulpturelle verk.
Lenger inn i Kunsthallen beveger man seg inn i Thora Dolven Balkes rom – flere av arbeidene starter nettopp innenfor fire vegger, enten det er private, beskyttende eller institusjonelle, offentlige rom hvor mennesker samles. På tysk brukes talemåten Von hinten durch die Brust ins Auge for å beskrive noe som er langdrygt, tungvint; å forklare noe bakfra gjennom brystet inn i øyet. Her er det også tenkt i sin bokstavelige forstand; en sakte og fysisk gjennomborende innsikt som endelig treffer deg rett i øyet. Materialet i filmene, skulpturene og bildene relaterer seg til den fysiske kroppen ved at de speiler kliniske omgivelser hvor kroppen hviler, undersøkes eller hjelpes. Objektene i utstillingen er hjelpemidler i bokstavelig og overført betydning. Dolven Balke gir video og fotografier fysiske analoge filtre, som skulpturelle lag eller attachments.
Linn Pedersen (f. 1982) er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen og Central Saint Martins i London. Pedersen har nylig flyttet til Kristiansand, og arbeider både her og i Lofoten. Av nyere utstillinger kan man nevne Beyond G(l)aze på KODE 2 og Suzhou Jinji Lake Art Museum. "Sedimentality", Galleri MELK, Oslo (2013), "Disclaimer", Galleri Opdahl, Stavanger (2013), og "Vårutstillingen", Fotogalleriet, Oslo (2013). ”Floor Arrangements» Künstlerhaus Bethanien, Berlin (2012). Pedersen har også deltatt i gruppeutstillingen med tittelen «Screaming from the mountain» på Sørlandets Kunstmuseum. «Frokost i det grønne» er den hittil største presentasjonen av hennes arbeider i Norge.
Thora Dolven Balke (f. 1982) er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo og i Bergen, Fata Morgana København, og Mountain School of Art i Los Angeles. Hun arbeider mellom Oslo, Lofoten og London. I likhet med Pedersen har Dolven Balke deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland de siste årene, blant annet som del av det norsk-danske bidraget til Venezia Biennalen, kuratert av Elmgreen og Dragseth (2009). Av nyere utstillinger kan nevnes «Eureka”, Galleri Christian Torp, Oslo (2012); «Variety Lights» med Sam Lipp på Devening Projects, Chicago (2013); «ALVOR» med Ann Cathrin November Høibo på Michael Thibault Gallery, Los Angeles (2014); «Attachments”, Galleri MELK, Oslo (2014) og en kommende separatutstilling på Kunstnerforbundet i Oslo (2015).
Linn Pedersen og Thora Dolven Balke har samarbeidet tidligere, da de kuraterte Lofoten International Art Festival 2011 – Something in the way.