Hjertet er på vandring
Vibeke Slyngstad
16.juni–26.aug. 2018

---English Below---
Vibeke Slyngstad tar utgangspunkt i fotograferte motiver i sine malerier. Hun undersøker hvordan ulike virkelighetsoppfatninger blir formidlet gjennom medier som film og digitale bilder. Komposisjonene kan minne om stillbilder fra film eller utsnitt av scener fra dataspill. Fotografiene bearbeides digitalt etter grunnleggende komposisjonsprinsipper og overføres til lerretene med løse penselstrøk i tyntflytende oljemaling.
Den maleriske tilnærmingen er realistisk, men motivene er framstilt uten øye for en virkelighetsnær gjengivelse av gjenstandene. Det er ikke selve motivet, men en følelse Slyngstad er ute etter. Hennes lyse og delikate fargebruk legger også et slør av poetisk avstand over de ellers konkrete scenene.
Slyngstad har gjort seg bemerket med malerier av ikonisk modernistisk arkitektur, og har tidligere brukt Villa Stenersen, Den nordiske paviljongen i Venezia og Barcelonapaviljongen i motivkretsen sin. I et av bildene fra serien Democracy, har hun tatt utgangspunkt i et fotografi tatt rett etter eksplosjonen i Høyblokken 22. juli 2011. Vi ser det brutalistiske byggets fasade med de utbombede vinduene kvestet foran de løse lysarmaturene; alt symboler på den nasjonale, traumatiske hendelsen.
I tillegg til å vise serien Democracy og en rekke andre tidligere arbeider, har Slyngstad produsert nye bilder til utstillingen i Kristiansand Kunsthall, hvor et av arbeidene er en framstilling av siloen på Odderøya som er under planlegging som nytt kunstmuseum. Hun har også arbeidet videre med landskapsbilder, som i seriene Citadell, Big Bend og Sønstegård.
Vibeke Slyngstad (f. 1968) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo. Slyngstad har en omfattende utstillingsvirksomhet ved gallerier og institusjoner i Norge og Skandinavia. I 2009 var hun representert ved Veneziabiennalen i utstillingen "The Collectors", kuratert av Elmgreen & Dragset, og i 2017 hadde hun sin første, store museumsutstilling på Haugar Vestfold kunstmuseum. Hun er representert i flere private og offentlige samlinger, blant annet Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design, Statoil Art Collection, Nordea Art Collection, Storebrand og Telenor Art Collection.
Slyngstad er også intervjuet i boka Maleriet blir til. Samtaler med Leonard Rickhard, Vibeke Slyngstad og Ditte Ejlerskov. Boka er skrevet av kunsthallens leder, Cecilie Nissen, og inngår som en del av kunsthallens publikasjonsprogram.
Kurator for utstillingen: Cecilie Nissen
---English version---
Vibeke Slyngstad´s paintings are based on photographic motifs. She examines how the idea/ perception of reality is conveyed through other media such as film and digital images. The compositions look like film clips or computer game scenes. Slyngstad processes photographs digitally according to basic compositional principles. The compositions are later transferred to the canvas with loose brush strokes in thin-fluid oil painting.
The pictoral approach is realistic, but the motifs are presented without an eye for a realistic reproduction of the objects. Primarily looking to evoke a feeling, the object-composition is a vehicle. Her bright and delicate use of color also adds a veil of poetic distance to the otherwise concrete scenes.
Slyngstad is well known for her paintings of iconic modernist architecture and has previously used the Stenersen villa, the Nordic Pavilion in Venice and the Barcelona Pavilion as motifs. In one of the photos from the Democracy series, which will be on display at the exhibition in Kristiansand Kunsthall, she has taken a photograph taken immediately after the Norwegian terrorist attacks on July 22, 2011, outside the executive government building of Norway. We see the brutalist building's façade with the blown-out windows lashed in front of the loose light armature. All symbols of the national traumatic event.
In addition to showing the series Democracy, and several other former works, Slyngstad will produce new paintings for the exhibition in Kristiansand Kunsthall. One of the pieces is a production of the silo buildikng at Odderøya in Kristiansand, which will soon become a new art museum,. She has also worked on landscape scenes, such as in the series Citadell, Big Bend and Sønstegård.
Vibeke Slyngstad (born 1968) lives and works in Oslo. She is graduated from the Oslo Academy of Fine Arts. Slyngstad has an extensive exhibition activity at galleries and institutions in Norway and Scandinavia. In 2009 she was represented at the Venice Biennale in the exhibition The Collectors, curated by Elmgreen & Dragset, and in 2017 she had her first major museum exhibition at Haugar Vestfold Art Museum. She is represented in several private and public collections, including the National Museum of Art, Architecture and Design, Statoil Art Collection, Nordea Art Collection, Storebrand and Telenor Art Collection.
Slyngstad is also interviewed in the publication Maleriet blir til with the descriptive subtitle Samtaler med Leonard Rickhard, Vibeke Slyngstad and Ditte Ejlerskov. The book is curated and edited by Kristiansand Kunsthall artistic director, Cecilie Nissen, and is part of the institution's publication program.
Curator for the exhibition: Cecilie Nissen