Gjenvinningen
Ivan Galuzin, Silje Linge Haaland, Eirik Sæther, Vibeke Tandberg, Jorunn Hancke Øgstad
9.juni–13.aug. 2017

Vibeke Tandberg / Jorunn Hancke Øgstad / Silje Linge Haaland / Eirik Sæther / Ivan Galuzin
Kuratert av Linn Pedersen og Ann Cathrin November Høibo, i samarbeid med Cecilie Nissen
Med verk av Elisabeth Haarr og Charlie Roberts fra utstillingen Garderoben
Gjenvinningen kretser rundt omdannelse, resirkulering og repetisjoner. Der den forrige utstillingen Garderoben dannet tablåer av tekstile og taktile uttrykk, er Gjenvinningen en utgravning av kunstnernes estetiske reservoarer og etterlatenskaper.
Vibeke Tandbergs verk har de siste ti årene hovedsakelig blitt til ved å gjenbruke og omforme hennes eldre arbeider og materialer. I utstillingen viser Tandberg de åtte store fotografiene i verkserien Princess Goes To Bed With A Mountainbike (2001), hvor hun iscenesetter seg selv som en blond prinsesse i nært selskap med en terrengsykkel. Hennes andre verk Candy (2017) er gipsavstøpninger fra kjøleskapsdører fra en hvitevareprodusent med samme navn.
Eirik Sæthers verk Be quiet Tuesday, Monday is trying to think! består av et blankpolert tallerkendeksel i stål der en lavmelt beskjed og en bjeffende leketøys-hund er stengt inne sammen.
I Ivan Galuzins verk møter vi både hans egne arbeider og reproduksjoner av andre kjente verk. Her får vi blant annet stifte bekjentskap med en malerisk kopi av Leonard Rickhards Trett modellbygger nr 1 (1985), et røntgenbilde av en død fugl, en dekonstruert Brancusi-skulptur malt på lerret og Galuzins eget maleri Anthracite Skin (2014).
Jorunn Hancke Øgstads verk Sjå nokon kome er en serie malerier utført med tekstilfarge direkte på lerret, der det gjennomfargede lerretsstoffet flathet står i kontrast til de lagvise fargenes dybdeillusjoner. Under utstillingsperioden vil Øgstad utvikle og forandre verket, blant annet ved å forlenge de vegghengte maleriene ut i rommet med en serie «skulpturelle» malerier av papir, akryl og epoxy.
Silje Linge Haaland viser to videoverk og skulpturer i utstillingen, blant annet siste del av hennes Desperasjonsanimasjon-trilogi. Linge Haalands verk består ofte av koreograferte bevegelser og ritualer, som sammenstilles med «fortellende» materialer og danner tablåer av det hun selv betegner som vår tids tiltagende desperasjon.
Fremdeles tilstede i Kunsthallen er et utvalg av Elisabeth Haarrs og Charlie Roberts verk fra forrige utstilling Garderoben, som her tas med videre inn i et nytt selskap – gjenvunnet i møtet med kunstens omskiftelige rom.
Utsøkt kadaver
Kristiansand Kunsthall har de seneste årene engasjert flere kunstnere som kuratorer for ulike utstillingsprosjekter. I 2017 er det billedkunstnerne Ann Cathrin November Høibo og Linn Pedersen som er invitert til å kuratere en utstillingsserie i samarbeid med kunsthallens leder Cecilie Nissen.
Utstillingsserien er inspirert av selskapsleken «Cadavre exquis», som har sine røtter i surrealistbevegelsen.I den mest kjente varianten av leken brettes et ark sammen flere ganger og deltakerne tegner videre der den foregående stoppet. Helheten holdes skjult for alle inntil det «utsøkte kadaveret» til slutt brettes ut i all sin merkverdige helhet.
Utstillingsserien består av fire deler. Flere av verkene vil i løpet av utstillingsperiodene bearbeides og utvikles, og enkelte verk blir også værende med over i neste utstilling.
Sola kaster opp
alle himmelretninger
Barna leker med lysbrytere
i vandrende skyverdørsgarderober
Norges første badekar
var Ibsens og foringstrau
på Hønefoss, før det ble musealt
Terrengsykler og skogduft går tapt
Få A får Q av samtidens folketro
Å stå blank og uviten er høyrisikosport
Labbe bak prosesjonen
meske i seg plastrester, gispe
gips, overskuddsmateriell
Smattende ved containeren
er vinsten en utsettelse
av det inntrufne
(Morten Langeland)