Att fästa bilden i minnet
Kåre Henriksson, Marcus Matt & Nicklas Randau
25.sep.–24.nov. 2024
Vi er stolte av å presentere to generasjoner svenske malere denne høsten; Kåre Henriksson (f.1957-2021), Marcus Matt (f.1992) og Nicklas Randau (f.1989).
Verkene i utstillingen Att fästa bilden i minnet bygger på prinsipper fra det modernistiske maleriet. Kunstnerne eksperimenterer med formale aspekter, og lar gjerne tematiske forhold oppløses til fordel for et prosessuelt, materielt og formalt fokus. Samtidig som kunsthistorien omfavnes og representeres, er motivasjonen hos kunstnerne preget av en fullstendig tilstedeværelse i nåtiden.
Marcus Matts tilnærming til maleriet er forankret i erfaringer. Uavhengig av om maleriene er tydelig figurative eller geometrisk abstrakte, utgår de alltid fra opplevelsen av å ha sett noe. Verkene fremstår som representative billedminner, ofte med titler og motiv som gir gjenklang bakover i kunsthistorien.
Matt kommer stadig tilbake til de samme motivene. Han utforsker forholdet mellom det observerte og det opplevde. Skissene hans fungerer som en tråling gjennom hverdagen, der hvert maleri hviler på det som blir værende og det som slipper gjennom maskene.
«Han søker øyeblikket da maleriet blir viktigere enn det han vil med det, øyeblikket da det begynner å snakke». - Gertrud Sandqvist
Nicklas Randaus verk formidler et visuelt språk som mangler synlig tilknytning til en ytre verden. Intuisjon, underbevissthet og tid er imidlertid viktige utgangspunkt for motivene, og kunstnerens rytme og kroppslige nærhet kan spores i malingen.
Maleriene fremstår poetiske og dempede. Det er en inderlighet og subtil intensitet i verkene som formidles gjennom enkle virkemidler som overflatevariasjoner og fargepaletter. Tekster eller språklige referanser er ofte utgangspunkt for maleriene og fargene i bildene hos Randau. Bildene er likevel preget av en språkløshet. De fordrer en tilstedeværelse og inviterer til å gi seg hen i heller enn å betraktes.
«I det stora spann som Randaus konstnärskap drar upp konturerna till finns såväl den ordlösa närheten som de ord som skapar rymd. Med bägge åkallar han världen». - Gertrud Sandqvist
Kåre Henrikssons malerier er egne virkeligheter, uavhengig av omgivelsene. Inspirert av klassiske modernister og særlig impresjonistene, gjentok han motivene gjennom ulike faser for å skape komposisjoner av form, farge, struktur og tekstur. Maleriene balanserer mellom repetisjon og variasjon, og er bygget opp lag på lag for å skape spill i farge og lys.
Henriksson forankret kunsten i sitt eget øyeblikk og dyrket tilfeldigheter i dialogen med lerretet. Han hadde en lang karriere som idrettsutøver og var opptatt av overføringsverdien mellom idrett og kunst. Han anvendte ordet «ballfølelse» for å beskrive «flyt» og «touch» i arbeidet med maleri. Hans allsidige interessefelt utenfor kunsten skaper rike lag av referanser og refleksjoner om samfunn og kultur.
«det lustfyllda ved at måla är det ögonblick då man får kontakt med det man håller på med, då en dialog med målarduken uppstår, då man glömmer tid og och rum". - Kåre Henriksson
BIO
Kåre Henriksson (f.1957- d.2021) var født på Frösön, Jämtland i Sverige. Han hadde sin utdannelse fra Vestlandets Kunstakademi i Bergen (1990-91) og Kunstakademiet i Trondheim – NTNU (1991–94). Henriksson var ansatt som førsteamanuensis og avdelingsleder der i perioden 2000–2003.
Henriksson hadde en omfattende utstillingspraksis gjennom livet i både Sverige og Norge. Han var blant annet med på Høstutstillingen i 1993 og hadde separatutstilling på Galleri F15, Moss i 1994. Han hadde utstilling i Christianssands kunstforening i 2004, og deltok på utstillingen Biennale syd på Sørlandets Kunstmuseum i 2000. Hans arbeider ble presentert i en minneutstilling på Jamtli museum og Ahlbergshallen i Østersund, Sverige i 2023. Han er representert ved blant annet Statens Konstråd, Norsk Kulturråd, Jämtlands Läns museum, Trondheim Kunstmuseum, Västerbottens landsting, og Trondheims og Östersunds kommune. Han mottok også flere priser og stipender i løpet av sitt virke. Utstillingen i Kristiansand Kunsthall er av de mest omfattende presentasjonen av hans malerier etter hans død.
Marcus Matt (f. 1992 i Dalköpinge, Sverige) bor og arbeider i Malmö, Sverige. Han har sin utdannelse fra Malmö Art Academy med utveksling til Cooper Union, New York, USA. Matt har hatt flere utstillinger i Sverige og Europa, blant annet ved Malmö konsthall, Sverige, Gävle Art Center, Sverige, Kunsthal Charlottenborg, København, Danmark, Kunsthal Aarhus, Danmark, Galerie Anhava, Helsinki, Finland og Cecilia Hillström Gallery, Stockholm, Sverige. Matt har mottatt flere stipender, det siste Ellen Trotzig stipendet 2023 fra Malmö Art Museum. Han er representert i samlingene til Public Art Agency Sweden, Målmö Kunstmuseum, Gävle Art Center, Region Skåne and Region Dalarna.
Nicklas Randau (f.1989 i Kristianstad, Sverige) bor og arbeider i Malmö, Sverige. Han har sin utdannelse fra Malmö Art Academy med utveksling til Cooper Union, New York, USA. Randau har hatt flere utstillinger i Sverige og Europa, blant annet ved Curated by Ebba de Faire, Stockholm, Sverige, Charlottenborg Kunsthal, København, Danmark, Werkhalle Wiesenburg, Berlin, Tyskland, Galleri Thomas Wallner, Simris, Sverige, Galerie Forsblom, Sverige og House of Foundation, Moss. Randau har mottatt flere stipender, det siste Edstrandska stipendiet 2021 fra Edstrandska stiftelsen. Han er representert i samlingen til Malmö kunstmuseum, Stockholm stad og flere private samlinger.
Maleri i Kristiansand Kunsthall i 2024
Som del av vår målrettede satsning på det norske og nordiske maleriet, vier vi gjennom hele 2024 utstillingssalene til kunstnere som har maleriet som del av sin kunstneriske praksis. Årets program er ikke bare en kuratering av maleriske verk, men en intensjon om å fremheve maleriets særegenheter, der det beveger seg rundt i ulike personlige assosiasjonsrom.
Som kunstform evner maleriet å uttrykke det usagte, å fange øyeblikkene som ligger utenfor rekkevidden til det talte ord. Forfatter og nylig nobelprisvinner Jon Fosse, har formidlet viktigheten av å la den tause talen komme til orde. Å si det som ikke kan sies. Han beskriver et sprang mellom det som kan uttrykkes og det som forblir usagt, et rom eller en avstand som også berører mange maleres skapeprosess.
I årets program understreker vi maleriets særegne tilstedeværelse. Vi retter søkelyset mot taktile overflater og komposisjonenes intrikate spill, som ikke bare er bærer av bildets motiv, men også selve formålet med maleriet. Kunstnerne vi presenterer utfordrer persepsjonen gjennom todimensjonale flater. De besøkende kan forvente en dynamisk veksling mellom kroppslige og kontemplative opplevelser når de trer inn i våre utstillingslokaler dette året.